Mag je met Halloween langs de deuren?

Mijn broertje lijkt het grappig om langs de deuren te gaan en snoep te vragen tijdens Halloween. Hij is 12... Mag je wel langs de deuren met Halloween in Nederland (even los van corona)? Ik dacht namelijk dat het alleen met Sint Maarten mocht.

Ritsuka
2 jaar geleden
Ik denk dat niemand snapt waarom je aan de deur staat

Antwoorden (1)

Er is geen wet, die het verbied om met Halloween langs de deuren te gaan. Maar je moet eerst nagaan of het wel zin heeft.
Het feest Halloween is nog geen algemene traditie in Nederland. Het wordt wel steeds meer gevierd, maar dat zijn plaatselijke festiviteiten. Daarmee bedoel ik, dat in de ene plaats er wel festiviteiten zijn, terwijl in een andere plaats niets wordt georganiseerd. In grotere plaatsen kan het ook zijn dat de wijken zelf verantwoordelijk zijn voor het organiseren, waardoor in sommige wijken van een stad wel activiteiten zijn en in andere wijken niet.
En deze festiviteiten kunnen verschillende vormen hebben, zoals een feest of een griezelhuis, of inderdaad een tocht voor kinderen langs de deuren. Als zo'n tocht wordt georganiseerd, worden er ook van tevoren zaken geregeld, zodat buurtbewoners op de weten dat er kinderen kunnen aanbellen, zodat ze voor snoep kunnen zorgen (en misschien ook aan kunnen geven of ze mee willen doen of niet).
Dus als bij jou in de buurt niets is geregeld met betrekking tot een tocht langs de deuren heeft het niet veel zin om langs de deuren te gaan. De meeste mensen zullen er niet op voorbereid zijn en dus geen snoep hebben om uit te delen. En de kans is ook groot dat een aantal mensen erg geïrriteerd zal reageren. Dat is niet leuk voor die mensen, maar ook niet voor je broertje.