Is de dag na Hemelvaart een feestdag?

Is de dag na Hemelvaart nu wel of geen feestdag? Ik heb namelijk begrepen dat er wel een hoop mensen vrij zijn en (normaliter) vaak een lang weekendje weg boeken.

2 jaar geleden
3.6K
Amadea
2 jaar geleden
Lees ook bij:
- https://www.startpagina.nl/v/feestdagen/vraag/60256/mensen-vrijdag-as-vrij/
- https://www.startpagina.nl/v/werk-onderwijs/vraag/193583/scholen-leerlingen-dag-hemelvaartsdag-vrij/
- https://www.startpagina.nl/v/feestdagen/vraag/427167/scholen-2-dagen-vrije-dagen/
- https://www.startpagina.nl/v/feestdagen/vraag/9736/winkels-open-dag-hemelvaart/
Amadea
2 jaar geleden
Eigenlijk is het tegenwoordig, als gevolg van de enorme ontkerkelijking, vreemd om Hemelvaart als vrije feestdag te hebben. Die kunnen ze beter omruilen voor 5 mei, dat die dag elk jaar een feestdag is.
Antoni
2 jaar geleden
Maak er jouw feestdag van, @KarinH! Veel plezier!
LeonardN
2 jaar geleden
@KarinH Iets hoeft niet een feestdag te zijn om een vrije dag te zijn. (Veel mensen zijn vrij op zaterdag)
Als iets een feestdag is, is het nog niet per se een vrije dag. (Er zijn ook mensen die moeten werken op hemelvaartsdag of bijvoorbeeld eerste kerstdag)
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Ik werk bij een overheidsinstelling, daar is de term "blokdag" gebruikelijk. Dit zijn dagen als de vrijdag na Hemelvaart. Vaak is dan het object gesloten en blijven de mensen thuis werken.

Antwoorden (3)

Nee dat is geen feestdag.
2 jaar geleden
Nee. Alleen Hemelvaart is een feestdag. Mensen weten vaak dat als ze een dag erna vrij hebben ze vier dagen vrij.
2 jaar geleden
Nee, het is geen feestdag.

Arbeidsrechtsadvocaat Maarten van Gelderen geeft in het AD opheldering over deze extra ‘vrije’ dag.

Regels officiële feestdagen
Volgens Van Gelderen bestaan er sowieso de nodige misverstanden over het vrij krijgen op officiële feestdagen. “Mensen denken dat het wettelijk geregeld is dat je vrij bent op feestdagen, maar dat is helemaal niet zo. Er is geen automatisch recht op een vrije dag, zelfs op Eerste en Tweede Kerstdag niet. Of je vrij bent, is afhankelijk van de cao of de arbeidsovereenkomst die je getekend hebt.

Vrij na Hemelvaart
Nu is de dag na Hemelvaart natuurlijk geen officiële feestdag, maar er zijn genoeg werkgevers die hun werknemers toch vragen om een vrije dag op te nemen. “Dit kan”, legt Van Gelderen uit. “Maar alleen als het gebruikelijk is binnen het bedrijf, het van tevoren duidelijk is gecommuniceerd én in het arbeidscontract is opgenomen dat het verplichte verlofdagen zijn.”

Recht om vrij te vragen
Je werkgever mag dus niet zomaar beslissen dat je deze vrijdag vrij bent. Volgens Van Gelder ligt het recht om vrij te vragen over het algemeen bij de werknemer zelf. Als een werkgever hiervan wil afwijken moet hij dat schriftelijk vastleggen en moeten beide partijen akkoord zijn.

Dít kun je doen
Staat er niks over deze dag in je arbeidsovereenkomst of cao, maar verplicht je baas je alsnog om vrij te nemen? Dan kun je ervoor kiezen om een zaak aan spannen en hier volgende week een gesprek over te voeren met je baas. “De vraag is dan altijd hoe hoog je het wilt opspelen”, zegt Van Gelderen. “Een discussie voeren met je werkgever doet de arbeidsverhoudingen geen goed.”