Hoelang mag je op 5 mei de vlag uithangen?

Van wanneer tot wanneer mag je de vlag uithangen? De vlag hangt bij ons sinds gisteren (4 mei).

3.4K
Utrecht
2 jaar geleden
De vlag mag hangen tot zonsondergang. Je had hem dus gisteravond moeten binnenhalen en vanochtend na zonsopkomst weer uithangen.
Vanavond gaat de zon om 21:12u onder. Dus uiterlijk dan moet de vlag binnen gehaald worden.

Antwoorden (2)

Op 4 mei hangen we de Nederlandse vlag halfstok en op 5 mei mag de vlag voluit wapperen. Nederland kent geen wettelijke regels voor het gebruik van de vlag, alleen voor het vlaggen vanaf Rijksgebouwen. Je mag als burger, bedrijf of organisatie op alle dagen van het jaar de vlag uithangen. Wel zijn er gewoonten en protocollen voor het uithangen van de vlag. Die staan in de vlaginstructie. Burgers, bedrijven en organisaties kunnen de instructie volgen als richtlijn.
De richtlijn is
Het Nationaal Comité 4 en 5 mei roept alle inwoners op om net als vorig jaar op 4 mei de gehele dag de vlag halfstok te hangen (van zonsopgang tot zonsondergang). De vlag die gebruikt wordt, is de Nederlandse driekleur zonder wimpel.
2 jaar geleden
Een regel is tot zonsondergang. Mensen vragen zich vaak af waarom de vlag na zonsondergang niet mag blijven hangen. Volgens het protocol van de vlagregels mag een vlag niet in het donker buiten hangen uit respect voor de vlag, die moet je niet in het duister laten hangen. Wat daarnaast meespeelt is het feit dat de driekleur van de vlag dan niet meer zichtbaar is. Daarom is het wel toegestaan om de vlag ’s nachts te laten hangen indien je hem van twee kanten verlicht.
Om dezelfde reden de vlag dus ophangen vanaf zonsopgang.
Toegevoegd op 05 mei 2021 10:13: tekst