In welke landen eten ze nog meer oliebollen?

In Nederland is het traditie om het jaar af te sluiten met oliebollen. Ik vroeg mij af of wij het het enige land zijn die het met oliebollen viert of dat er meerdere zijn. Ik bedoel dus echt de oliebol, niet een andere gefrituurde versie die erop lijkt.

Antwoorden (1)

In België.
In veel andere landen wordt de deegbal vaak gevuld. In Afrika, Azië en Zuid-Amerika vind je een aantal zoete en hartige varianten:
Suriname en India: de ghul ghula.
Polen, Rusland en Armenië: de pączki.
Latijns-Amerika, Spanje en Guam: de buñuelo.
Portugal en Hawaï: de malasada.
De buñuelo is een van de weinige bollen die ook tijdens oud en nieuw wordt gegeten. De anijszaad en honing verraden dat dit geen Spaans recept is. Het is overgewaaid uit Noord-Afrika. De bewoners op het tropische eiland Guam maken de oliebol vooral met banaan. De Mexicanen strooien er bruine suiker en kaneelsiroop over en serveren hem op een dun bordje dat op oudjaarsdag tegen de muren aan wordt gegooid.
3 jaar geleden
fremar
3 jaar geleden
In België is dit zo wel geen traditie met oudejaarsavond, wel eerder door het jaar heen bv bij kermissen