Waar komt de traditie om appelflappen te eten tijdens de jaarwisseling vandaan?

Ik weet dat de geschiedenis van oliebollen ver terug gaat. Misschien zelfs nog vóór het bekende recept uit 1667 (oorspronkelijk de oliekoek genoemd). Maar waar komen die appelflappen dan vandaan? Wanneer zijn die een rol gaan spelen tijdens de jaarwisseling?

7.2K
SentWierda
3 jaar geleden
De vraag is welk gefrituurd product de vraagsteller voor ogen heeft.
In noord- en oost-Nederland heet alles met een schijf appel erin een appelflap.
In de rest van het land heet alles met een schijf appel erin en dat lijkt op een gevulde koek of een donut: een appelbeignet.
LeonardN
3 jaar geleden
Voor zover ik weet wordt het middelste gemaakt en gegeten tijdens de jaarwisseling. Net zoals een oliebol kan je die in de frituurpan klaarmaken.
https://cakies.nl/wp-content/uploads/difference-between-dutch-appelflap-and-appelbeignet-01-800x450.jpg
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. Alle drie varianten zoals afgebeeld worden gegeten tijdens de jaarwisseling.
De rechterafbeelding staat vandaag in diverse supermarktadvertenties vermeld als appelbeignet. Terwijl de rechterafbeelding in de volksmond vaak appelflap wordt genoemd. Verwarring alom, vandaar mijn vraag aan vanderplas.

Antwoorden (2)

De appelflap is één van de vele soorten flappen. Flappen (chaussons) zijn eeuwenoud in de Franse keuken en oorspronkelijk gevuld met of een vleesfarce of groentepuree of jam of vruchten. Bij verspreiding over de gehele wereld heeft elk land een eigen variant gemaakt. In Nederland zijn dat de appelflappen, met als appelsoort de goudrenet. In Zuid-Amerikaanse landen zijn dat de empanadas: flappen met vruchten en vlees; zoals paprika, handpeer, perzik, runder- en varkensgehakt.
De tijdens de jaarwisseling gegeten gefrituurde oliebol had als voorloper de bollebuisjes of poffertjes - een gerecht dat van oudsher in Noord-Holland populair was en op een speciale bakplaat werd bereid.
De gefrituurde flap gevuld met appel (appelflap) gold als een lekkerder alternatief voor de oliebol.
Bron: Culinaire encyclopedie Elsevier.
Er zijn nog meer jaarwisselingsvarianten van de gewone oliebol. De oliebol met krenten. De oliebol met rum en rozijnen. De appelbeignet. De berliner bol (met banketbakkersroom en jam/marmelade).
Over de oorsprong van flappen (chaussons) is niets bekend. De oorsprong van beignets voert mogelijk terug tot de Kelten: het woord beignet zou in het Keltisch "opzwelling" betekenen. Of de oorsprong zou Frans zijn: baigner is baden, zwemmen. Zwemmen in frituurvet.
Bron: zie boven.
Toegevoegd op 30 december 2020 15:58: tekst
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
De appelflap geldt dus als een lekkerder alternatief voor de oliebol, lees ik in je antwoord. Maar wanneer zijn we deze appelflap als oudejaarstraditie gaan gebruiken, is de vraag.
Wanneer en waarom zijn die een rol gaan spelen tijdens de jaarwisseling?
De lekkernij, die met Oud en Nieuw veel wordt gegeten is niet een appelflap maar een appelbeignet. Alleen in het noorden en oosten van Nederland noemt men dit ook een appelflap. Een appelflap is eigenlijk driehoekig van vorm, gemaakt van bladerdeeg en gevuld met een mengsel van appelblokjes en kaneel.
De traditionele appellekkernij, die met Oud en Nieuw wordt gegeten is dus een appelbeignet. Hiervoor wordt een appelschijf gewenteld in een beslag en vervolgens gefrituurd.
Net als voor de oliebol is niet helemaal duidelijk waar de oorsprong van de appelbeignet ligt. Maar de Romeinen aten rond 200 voor Christus al een lekkernij (klontjes deeg geschept in vet en gewenteld in veel suiker), dat veel weg had van de huidige appelbeignet. In kookboeken van de 15e eeuw komen voor het eerst recepten voor beignets voor, waar ook voor het eerst de schijven appel werden gebruikt. In de 17e eeuw kwamen er recepten voor "appelkoeckies" waarvan de bereidingswijze overeenkomt met de bereidingswijze van onze appelbeignets.
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
De vraag is waar de traditie om appelflappen te eten tijdens de jaarwisseling vandaan komt. Niet wat de oorsprong van de appelflap is.
SentWierda
3 jaar geleden
@SimonV. Het gaat, denk ik, niet specifiek om appelflappen. Het gaat, denk ik, om het eten van voedsel dat zo vet mogelijk is. Dus alles wat gefrituurd kan worden. Omdat het midwinter is, dus koud.
In de midwinterperiode mocht gedurende twaalf dagen (tussen Kerstmis en Driekoningen) niet of nauwelijks worden gewerkt en moest zoveel mogelijk worden gegeten.
LeonardN
3 jaar geleden
"Alleen in het noorden en oosten van Nederland noemt men dit ook een appelflap."
Van huis uit noem ik een beslag gedompelde en gefrituurde appelschijf ook een appelflap, en ik kom uit hartje Randstad.
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. Dat bedoel ik met: verwarring alom.
Ik denk ook dat in principe alles met een appel appelflap wordt genoemd.