Is 5 december een officiële feestdag?

5 december vieren we pakjesavond, maar geldt dat ook als officiële feestdag? Ik weet dat wij met Kerst wel altijd vrij van werk krijgen, maar geldt dat ook voor de verjaardag van Sinterklaas...?

4.4K
Amadea
3 jaar geleden
De jaardag van Sint Nicolaas is op 6 december. De avond eraan vooraf wordt dat gevierd. Net zoals je Kerstavond hebt voorafgaand aan de twee Kerstdagen. Maar de jaardagen van heiligen zijn - in Nederland in elk geval - geen officiële feestdagen.
SentWierda
3 jaar geleden
5 december is niet een datum om iets te vieren.
Sint Nicolaas is op 6 december. Vroeger begon een nieuwe dag de vorige avond om 18.00 uur. Dus op 5 december na 18.00 uur begint de viering van Sint Nicolaas..
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Soms geeft een werkgever je een uurtje (of 2) eerder vrij met Sinterklaas, maar dat hangt af van je werkgever. Je hebt er geen recht op, het is geen officiële vrije dag.
En: 6 december is de sterfdag van de heilige die we vieren, sint Nicolaas, niet zijn geboortedag. Geboortedagen van mensen waren in die tijd vaak niet bekend, werden niet geregistreerd, omdat bij de geboorte nog niet bekend was dat iemand zo belangrijk zou worden in zijn volwassenheid, en omdat veel kinderen vroeg overleden. Onze tijd heeft er een geboortedag van gemaakt, omdat wij geboortedagen / verjaardagen veel belangrijker vinden dan sterfdagen.

Antwoorden (1)

Nee dat is geen officiële feestdag je krijgt geen vrije dag die moet je zelf opnemen van je vrije dagen.