Singles' Day of Guanggun Jie is een populaire feestdag bij Chinese jongeren die er trots op zijn dat ze vrijgezel zijn en dat willen vieren. Het festival gaat door op 11 november (11/11) omdat het nummer één symbool staat voor alleen zijn.

Vrijgezellendag of Singles' Day is ontstaan in 1993 in de Universiteit van Nanking en werd initieel gevierd in verschillende universiteiten van de staat in de jaren 90. De dag kreeg de naam Vrijgezellendag dankzij de vier enen in de datum. Toen de studenten afstudeerden zetten ze de traditie verder in het maatschappelijke leven. Sindsdien heeft de feestdag veel online populariteit gekregen en wordt ook gevierd door jongeren buiten China.
Er bestaan twee theorieën over het ontstaan van Vrijgezellendag:
- De 'slaapzaalcultuur' van de Universiteit van Nanking. Dit is waarschijnlijk de meest aanvaardbare ontstaanstheorie van de feestdag, waarbij vier studenten van de universiteit in de zogenaamde Mingcaowuzhu - of 'alle alleenstaande mannen' slaapzaal - tot laat in de nacht ideeën uitwisselden over hoe ze aan een vriendin konden geraken. Zo kwamen ze op het idee om op 11 november activiteiten te organiseren die al gauw door heel wat andere universiteiten in Nanking werden overgenomen, en later zelfs in andere staten. Nadat de studenten afgestudeerd waren trokken ze de traditie door naar de maatschappij en werd ze steeds populairder dankzij het grote aantal vrijgezellen en de krachtige invloed van de media.
- Een liefdesverhaal. Een jonge man, Mu Guang Kun genaamd, geboren op 11 november 1970, werd al in de lagere school 'Guang Gun' genoemd dankzij zijn opvallende naam. Tijdens zijn tweede jaar aan de Universiteit van Nanking begon hij een relatie met een meisje, die al snel eindigde omdat ze stierf aan kanker. Op de dag van haar dood ging jonge student naar de hoogste verdieping van de universiteit, stak kaarsen aan en speelde op een fluit, waarna hij nooit meer dezelfde persoon was. Op zijn verjaardag in zijn laatste jaar aan de universiteit werd hij hierbij vergezeld door zijn vrienden en sindsdien werd de droevige gebeurtenis bekend in de Universiteit van Nanking. Zijn verjaardag werd het 'Guang Gun Festival' genoemd.
.
De commercie heeft op deze feestdag ingespeeld en 11 november is inmiddels één van de grootste online winkeldagen geworden.
Toegevoegd op 11 november 2020 08:44: tekst
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Er zijn meer links die interessant zijn, hoewel de meeste min of meer dezelfde informatie bieden. Bijv. https://www.singlesday-nederland.nl/wat-is-singles-day/
Singles Day is in China niet meer een dag met vooral activiteiten voor vrijgezellen maar vooral een dag die de verkoop bevordert van een webgigant. Dubbel 11 (1111) is een merknaam van deze webgigant.