Wat heeft een pompoen met Halloween te maken?

Zeggen we Halloween, dan zien we meteen een grijnzende pompoen voor ons. Maar wat heeft die grijzende pompoen met Halloween te maken? Behalve dat 'ie eng bedoeld is, natuurlijk.

1.6K

Antwoorden (1)

Eigenlijk zijn het twee vragen, die jij in één stelt:
1. waarom wordt er een grijnzend gezicht in een pompoen gesneden?
2. waarom doet men dit met Halloween?
Rond de eerste vraag zijn verschillende verhalen. Eén daarvan gaat over de Ierse dronkaard Jack, die het op een akkoordje gooide met de duivel en uiteindelijk beloofde de duivel met rust te laten. Toen Jack uiteindelijk stierf, verweet men hem dat het een vriend was van de duivel en kon hij de hemel niet in. Maar hij kon ook niet de hel in, omdat hij beloofd had de duivel met rust te laten. Hij was gedoemd te bljven zwerven, en om zijn pad te verlichten kreeg hij van de duivel een kooltje, dat hij in een knol stopte om er een lantaarn van te maken, een jack'o-lantern. De Amerikanen zijn dit verhaal gaan uitbeelden door eerst knollen en later pompoenen uit te snijden. Een pompoen was daar goed voor, omdat je deze heel makkelijk kunt uithollen en er heel makkelijk figuren in kan snijden.
Maar waarom dan speciaal met Halloween? Dat heeft te maken met het Christelijke feest Allerheiligen (Halloween), dat op 31 oktober valt. Men geloofde dat op die dag de zielen, van degenen die het afgelopen waren overleden naar de hemel zouden gaan, en dat andere geest uit de hemel weer naar de aarde zouden komen om hun oude huizen te bezoeken. Men plaatste lantaarns met enge gezichten, nu de jack'o-lanterns, bij de huizen neer om deze geesten te verjagen om te voorkomen dat ze het huis in zouden gaan.