Hier thuis in het weekend wordt heel hard de muziek gespeeld door de buren.
Vieren een feestje vanaf vroeg tot heel laat. Laat is 02.00 à 04.00 uur.
Vraag is natuurlijk mag het? Dat is afhankelijk van de wbv en/of de politie. Ook afhankelijk of je de enige bent die het als een probleem meldt of dat er meerdere buren last van hebben.
Een antwoord geven is een beetje natte vinger werk. Informeer bij de politie en bij de wbv. Wijkagent kan eventueel bemiddelen, op hoop van zegen @Daphne.

Oh en wil jij zelf een feestje geven, denk dan svp aan de bassen, die dreunen zo door dat het onnodig veel harder lijkt. Af en toe een feestje is niet erg, maar heel lang en laat is niet fijn.
Onze vorige wijkagent zei dat in een grote flat elders de regel was na 20.00u geen bouwactiviteiten meer en na 22.00u geen harde muziek. Dat was voor door de week, voor mensen die vroeg opstaan om te werken.
Echter in het weekend werd toen aangegeven 24.00u en daarna wel muziek maar zachtjes. Net als afscheid nemen aan de voordeur niet hard praten/roepen en ook niet claxonneren! Ook dat is geluidsoverlast :P
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In veel gemeenten is burenoverlast strafbaar volgens de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Er zijn richtlijnen voor wat acceptabel is. Doorgaans mag je ook in het weekend na 22.00 uur niet zoveel geluid meer maken dat de buren hier hinder van ondervinden. Dus je mag ’s nachts muziek draaien, maar dan op een geluidsniveau dat de buren nog kunnen slapen.
Geluidsisolatie, positie van je geluidsbronnen en het gebruik van trillingdempers onder je speakers kunnen hierbij veel uitmaken.
Toegevoegd op 26 januari 2020 10:05: bron
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Simon theoretisch klinkt het prima, uit het boekje zogezegd.
De waarheid is dat je niet alleen per gemeente (of wbv) andere regels hebt, maar ook dat het optreden van plaatselijke dienders onderhevig is aan meerdere factoren.
Kortom je antwoord ..Doorgaans...etc. is in RL niet veel waard.
Waar gebeurt het
Hoe dicht op elkaar wonen de mensen
en de no.1 belangrijkste ..
Hoe (a)sociaal zijn mensen
Zal je de politie er nog bij betrekken, te druk, geen prioriteit/niet belangrijk, (uit-) lachen etc.
Maar zonder bron, dit is dagelijks leven in een grote stad.
Uiteraard zijn er regels wettelijk vastgelegd die betrekking hebben op (geluids)overlast die door buren veroorzaakt worden. Het is echter de gemeente waar jij woont die de regels hierover mag bepalen en dit wordt vastgelegd in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Elke gemeente hanteert dus andere regels. In een drukke stad zullen vaak andere tijden gelden dan bijv. in een dorp.
Het zal echter overal overlast zijn als er veel geluidsoverlast is tijdens de tijden waarop een normaal mens doorgaans in bed ligt. Meestal is dit rond 22 uur in de meeste gemeenten. Het ligt net aan het soort gemeente of dit in het weekend verruimd wordt door bijv. het uitgaansleven of een evenement.

Ik heb zelfs ooit de politie gebeld nadat ik half gek werd van de buurman die de hele dag keihard Andre Hazes op had staan. Ik heb hem eerst gevraagd of het niet wat zachter kon, maar hij was stoned en luisterde niet, Ik wist dat in onze gemeente de APV aangaf dat 22uur de overlasttijd was en heb toen ook direct de politie laten komen om eens te luisteren wat ik de hele dag al had moeten aanhoren.
Twee agentes kwamen binnen en zeiden direct dat dit niet kon. Ik had toen een baby en toen ik dit aangaf zeiden ze me zelfs dat ik al veel eerder had kunnen bellen. Voor een baby is 19 uur al overlast!

Hij was zo buiten westen met zijn vrienden dat na herhaald roepen en op de deur bonken, ze toen iemand opriepen die de boel geforceerd heeft en bij hem is binnen gevallen.
Een hoop geschreeuw....en eindelijk rust! Ze hebben de hele geluidsinstallatie toen meteen meegenomen.
In de meeste gevallen worden er eerst waarschuwingen gegeven en bij herhaling wordt dan toch uiteindelijk de muziekbron in beslag genomen.

Komt dit dus vaker voor en als een gesprek met de buren geen zin heeft gehad, dan kan je gerust de politie bellen. Zeker na 22 uur zullen ze er gehoor aan geven!