Roze woensdag is in Nijmegen een extra feestelijk tintje tijdens de Vierdaagse voor de LHBT.
Roze Woensdag is een LHBT (Lesbisch, Homoseksueel, Biseksueel en Transgender) dag. In Nederland is er op wettelijk vlak veel goed geregeld, op sociaal-maatschappelijk vlak vindt er nog steeds discriminatie plaats, soms zelf met geweld tot gevolg. Op Roze Woensdag vragen we aandacht voor de LHBT groep, die soms niet zo zichtbaar is. Tijdens Roze Woensdag zorgen we voor die zichtbaarheid!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ helemaal waar.
https://www.gelderlander.nl/vierdaagse/live-drukte-bij-watertappunten-op-roze-woensdag-vierdaagse~a3f1be03/
https://www.vierdaagsefeesten.nl/nieuw-festival-honey-honey-tijdens-roze-woensdag
Op de tweede marsdag loopt een groot deel van het legioen in het roze om zo stil te staan bij de rechten van lesbo’s, homoseksuelen, biseksuelen, transgenders en interseksuelen (lhbti) en solidair met hen te zijn. In de laatste kilometers door de stad worden de wandelaars volledig ingesloten door roze feestgangers. Dat is ontstaan doordat er tijdens de Vierdaagsefeesten van 1983 anti-homorellen waren. Meerdere mensen raakten gewond en er werd zelfs een molotovcocktail bij een homobar naar binnen gegooid. Als reactie op dat geweld werd het jaar daarna roze zaterdag in het leven geroepen en later, in de jaren ’90, was er zelfs een lhbti-evenement tijdens de wandeltocht. Dat bleef jaarlijks terugkeren en in 2001 werd de woensdag officieel omgedoopt tot Roze Woensdag.
Amadea