Waar komt het groen vandaan bij St. Patrick's Day?

Oorspronkelijk droeg Saint Patrick de kleur blauw in plaats van groen.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.3K

Antwoorden (2)

Oorspronkelijk werd Saint Patrick helemaal niet geassocieerd met de kleur groen, maar met blauw. Dus waarom is alles groen op St. Patrick's Day? Een van de redenen hiervoor is de bijnaam van Ierland: 'het smaragd(groene) eiland'. Het groene vlak op de vlag speelt ook een rol. Traditioneel representeert het groen de katholieken (ofwel het Ierse nationalisme), het oranje de protestanten (ook wel aanhangers van Willem van Oranje), en het wit staat voor vrede tussen de twee. Daarnaast wordt het groen natuurlijk geassocieerd met het klaverblad. Saint Patrick gebruikte het klaverblad naar verluid als metafoor voor de heilige drie-eenheid: Vader, Zoon en Heilige Geest. Ten slotte voorkomt het dragen van groen dat je wordt geknepen door leprechauns. Als dat geen goede reden is om je in het groen uit te dossen...

Een leprechaun (uitspraak ['lɛprəxɑn]?) is een mythisch wezen uit de Ierse folklore.
6 jaar geleden
Groen is in het algemeen de kleur van Ierland. Een van de redenen hiervoor is de bijnaam van Ierland: 'het smaragd(groene) eiland'. Het groene vlak op de vlag speelt ook een rol. Traditioneel representeert het groen de katholieken (ofwel het Ierse nationalisme), het oranje de protestanten (ook wel aanhangers van Willem van Oranje), en het wit staat voor vrede tussen de twee. Daarnaast wordt het groen natuurlijk geassocieerd met het klaverblad. Saint Patrick gebruikte het klaverblad naar verluid als metafoor voor de heilige drie-eenheid: Vader, Zoon en Heilige Geest. Ten slotte voorkomt volgens legenden het dragen van groen dat je wordt geknepen door leprechauns.