Waarom is de kleding en het gedrag van muziekkorpsen zo militaristisch?

Muziekkorpsen marcheren als militairen, moeten ook in de houding staan net als militairen. Verder gelijkt hun kleding die van gala-uniformen uit het leger. Toch zijn het gewone mensen, soms zelfs kinderen die niets met militairen van doen hebben. Waarom dan toch die uitstraling. Vroeger hoorde het er misschien bij, maar kunnen ze nu niet gewoon dezelfde nette kleding dragen in plaats van die militaire praal.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Zonder leger waren er nou eenmaal geen blaasorkesten geweest, de geschiedenis ervan is onlosmakelijk verbonden met de militaire muziek. Voor muziek in de open lucht is een formatie blaasinstrumenten het geschiktst. Het spelen van muziek t.b.v. marcherende troepen deed in de eerste helft van de 17e eeuw de marsen ontstaan. Die muziekvorm is nu nog een belangrijk deel van het repertoire van lopende blaasorkesten. Maar inmiddels zijn er ook orkesten die meer de symfonische kant opgaan, en alleen nog zittend spelen. De blazers in zulke orkesten dragen meestal geen gala-uniform meer, maar stemmige kleding. Zij marcheren niet meer, maar voeren klassieke en lichte muziek uit in bijvoorbeeld een concertzaal.
Plaatje bij antwoord
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een zittend orkest (welke dus niet marcheert) heeft ook vaak meer een wat casual pak. Voor een lopend korps lijkt het gewoon mooi als er bijvoorbeeld een streep op de broekspijp staat, als er dan mooi gelijk gemarcheerd wordt kun je dat goed zien.

Daarbij moet een dergelijk uniform draagbaar zijn onder diverse weersomstandigheden, en door veel verschillende formaten mensen. Neem er nog bij dat het pak zeker niet vaker als eens in de tien jaar vervangen wordt (vanwege de kosten), dan ook nog besteld moet kunnen worden, dan kun je nagaan dat het een wat tijdloos model moet zijn. Daarbij komt het een en ander natuurlijk voort uit het leger.

Echte jeugdorkesten (tenminste de onze) hebben ook vaak wat makkelijker kleding, die van ons moeten bijveoorbeeld een spijkerbroek aan en krijgen dan een sweater met "ons"logo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is nu eenmaal traditie, en tradities zijn hardnekkig.. Een muziekkorps moet goed kunnen samenwerken en strak in haar gezamenlijke beweging zijn, dan zijn duidelijke regels best belangrijk..

Toegevoegd na 1 minuut:
En een indrukwekkend uniform draagt bij aan het showelement..