Is er een nationale feestdag in het verenigd koninkrijk of in engeland?

Ik moet dus voor een spreekbeurt meer informatie zoeken over de nationale feestdag van het verenigd koninkrijk of Engeland, maar ik kan er niets over vinden.
Is er een nationale feestdag?
En zijn er nog andere bekende feestdagen in het Verenigd Koninkrijk of Engeland?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Echt nationaal niet maar 5 nov dacht ik iets van gunpowder and ? Plot Een aan slag met bus kruit die niet door ging . Het masker wat er bij wordt gedragen tijdens de carnaval achtige optochten . Heeft eigenlijk tegenwoordig een dubbele betekenis tegen de gezagsdragers . Omdat het mogelijk een manier was om tegenstanders te kunnen beschuldigen en te vieren delen . Ach zo deed men dat hier ook . Van Oldenbarnevelt of de gebroeders de Witt een klein meningsuiting verschil met Maurits en men maakte je verdacht En je kop ging er af .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Kapperkort
Guy Fawkes Night, bedoel je?
Dat is een herdenkingsdag, maar geen nationale feestdag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@PuppyLove, geen wonder dat je het niet kan vinden. Het Verenigd Koninkrijk van Groot Brittannië en Ierland kent geen Nationale Feestdag.
Zij hebben wel zgn. publieke feestdagen,
http://publicholidays.co.uk/
Queen's day kun je vergelijken met de Nederlandse Koningsdag. Haar echte verjaardag valt op 21 april, maar wordt niet officieel gevierd maar wel Queen’s Official Birthday, altijd op een zaterdag in juni. Dat was dit jaar op 20 juni, in 2016 volgend jaar wordt dat 18 juni (DV)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi.
Koningin Elizabeth II is geboren op 21 april 1926, The Queen’s Actual Birthday (feitelijke dag) op deze dag wordt alleen gevlagd.
The Queen’s Official Birthday valt op de 1ste, de 2de of de 3de zaterdag in juni. Meestal wordt het de tweede zaterdag. De fanfare rukt uit en er is een grote militaire parade, the Trooping the Colour (eerbetoon aan het vaandel).
Andere festiviteiten, zoals in Nederland, zijn er niet. De manier van vieren is niet te vergelijken met de unieke Nederlandse viering.

Het beste antwoord

Er zijn slechts vier nationale feestdagen in het gehele Verenigd Koninkrijk: Nieuwjaarsdag, Dag van de Arbeid, Eerste Kerstdag en Tweede Kerstdag (daar Boxing Day genoemd).

Dus ja, er zijn nationale feestdagen, maar geen een die uniek is voor het V.K., zoals bij ons bijvoorbeeld Koningsdag.

Wel zijn er in de verschilllende landen binnen het Verenigd Koninkrijk unieke feestdagen, zoals Orangeman's Day in Noord-Ierland.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vooral Boxing Day. De banken zijn gesloten en het is de start van de grote uitverkoop. Boxing day is ook een Nationale feestdag in Australië, Nieuw Zeeland en veel vroegere Britse koloniën. In de 18de en de 19de eeuw werden op de dag na Kerstmis door de Meester en Meesteres van het Huis kleine geschenken en óf voedsel aan hun personeel gegeven. Ambachtslieden kregen deze giften ook. De geschenken zaten meestal in kartonnen dozen (boxes)
Lijkt op de huidige traditie in Nederland van het geven van Kerstpakketten aan het personeel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc
Leuke toevoeging. Dank! :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En wat dacht je van Guy Fawkes Day (5 november)? Om te vieren dat men Guy Fawkes op tijd in de kraag greep, zodat hij de parlementsgebouwen niet in de lucht kon laten vliegen. Hij was lid van een katholieke actiegroep die in 1605 actief was tegen de Protestantse Engelse kerk, en het House of Lords met daarin koning James I wilde opblazen.
zie
https://en.wikipedia.org/wiki/Guy_Fawkes_Night (uitgebreide documentatie). Dit is lang een van de voornaamste nationale feestdagen geweest.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh goeie grutten @Rabelais, het United Kingdom kent geen Nationale Feestdagen zoals andere landen die kennen. Zij hebben wel Public Holidays, Bank Holidays UK en Federal Holidays
http://publicholidays.co.uk/
Als een soort nationale feestdag wordt Queen's Official Birthday als vervanging gebruikt en wordt officieel gevierd op de 1ste, de 2de of de 3de zaterdag in juni.
Haar “Actual Birthday” - haar actuele geboortedag is echter 21 april, dat is meer een caketime day.
https://en.wikipedia.org/wiki/British_National_Day Er gaan veel stemmen op om een National Remembrance Sunday als Nationale Feestdag in te stellen. Momenteel is er de Remembrance Day, ook wel Armistice Day of Poppy Day. De dag waarop in het Verenigd Koninkrijk en andere landen van het Gemenebest, de gevallenen van de Eerste Wereldoorlog worden herdacht. De herdenking vindt plaats op 11 november. Veel bedrijven houden twee minuten stilte op 11 november om 11 uur.
De eigenlijke plechtige herdenking vindt plaats op de zondag die het dichtst in de buurt ligt van die datum, dat is de tweede zondag in November.
http://www.britishlegion.org.uk/remembrance/how-we-remember/remembrance-sunday/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc
Zoals ik het lees, is het vieren van de verjaardag van Elizabeth vooralsnog een voorstel en geen praktijk. Maar inderdaad; de term 'public holidays' laat zich eigenlijk niet vertalen naar 'nationale feestdag'. In die zin kan de vraagsteller de spreekbeurt kort houden. ;) Overigens laat 'actual birthday' zich eigenlijk ook niet vertalen als 'actuele verjaardag'; dat impliceert dat het ieder jaar weer afwachten is wanneer dat mens jarig is. ;)
Ik denk dat 'daadwerkelijke verjaardag' een correctere vertaling is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc
En dank voor het gebruiken van de uitdrukking 'goeie grutten'. Ik hoor deze zelden (meer) en het doet mij, met alle respect, aan mijn moeder denken.
Warme herinneringen aan deze uitspraak. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rabelais, Actual birthday, "feitelijke of werkelijke verjaardag" van Koningin Elizabeth II inderdaad de correcte vertaling is.
erotisi
8 jaar geleden
Volgens onderstaande bron zijn er maar twee nationale feestdagen:
-sint jorisdag in engeland
-sint davidsdag in wales De vraag is natuurlijk wat eigenlijk nu een nationale feestdag is. Want in dezelfde bron wordt bijv. ook de nederlandse 'Koninksrijksdag' als nationale feestdag gezien. Maar vrij heb ik er nooit voor gekregen. De nationele feestdag wordt dan ook omschreven als: waarin de onafhankelijkheid, verjaardag van het staatshoofd of iets soortgelijks wordt gevierd. waarin de onafhankelijkheid, verjaardag van het staatshoofd of iets soortgelijks wordt gevierd. Kerstdagen ed., lijken daar buiten te vallen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_feestdag
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op een nationale feestdag heeft het grootste deel van de bevolking vrij, in Nederland wordt dan uitgebreid gevlagd. Valt in Nederland de Nationale feestdag op een zondag, dan verschuift de viering naar de maandag. Als een feestdag alleen gevierd wordt in een beperkt deel van het land kan deze dag dus nooit een Nationale Feestdag zijn. Dat de maker van een Wikipediapagina deze feestdagen zo noemt,maken het vieren van een Patroonheilige van een een ex-prinsdom die dag nog niet tot een officiële Nationale Feestdag. Het is een bron van likmevestje.
Koninkrijksdag is zeker geen nationale feestdag maar een herdenkingsdag, er wordt alleen beperkt gevlagd. Sedert een aantal jaren wordt er één officieel concert gegeven, tegenwoordig geldt deze dag ook als naturalisatiedag, de Nieuwe Nederlanders krijgen dan hun staatsburgerschap. De rest van heel Nederland merkt niets speciaals aan deze dag.

Andere antwoorden (1)

Hier is het hele lijstje; er zit niet echt iets bij als Koningsdag of 5 mei bij ons.
Nieuwjaar 1 januari
De dag na nieuwjaarsdag 2 januari
Driekoningen 6 januari
Epifanie 6 januari
Commonwealth Day 14 maart
Holi 25 maart
Goede vrijdag 25 maart
1e paasdag 27 maart
2e paasdag 28 maart
Early May Bank Holiday 2 mei
Hemelvaartsdag 5 mei
Dag van Europa 9 mei
1e pinksterdag 15 mei
2e pinksterdag 16 mei
Spring Bank Holiday 30 mei
Queen's Birthday 18 juni
Summer Bank Holiday 1 augustus
Halloween 31 oktober
Guy Fawkes-dag 5 november
Sint Nicolaas 6 december
1e kerstdag 25 december
2e kerstdag 26 december
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Queen’s Birthday 18 juni
Is dat ook niet te vergelijken met koningsdag?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
- dit antwoord is echt niet goed @WestMaes, helaas er staat zelfs geen enkele Nationale Feestdag op je lijstje.Ook de viering van Queen’s Birthday op 18 juni was niet dit jaar maar in 2011, dit jaar was het op 20 juni.
@erotisi.
De Koningin van UK is geboren op 21 april 1926 -
The Queen's Actual Birthday.
The Queen’s Official Birthday valt op de 1ste, de 2de of de 3de zaterdag in juni.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Good Heavens...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nou, er wordt toch echt kerst gevierd. het is er alleen niet Ontstaan. ook is guy fawkes zeker een Engelse feestdag wan t ik heb hier een hele les over gehad tijdens engels, het wordt ook alleen daar gevierd. het zal wel niet helemaal kloppen, maar zeker voor een groot deel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@pjvs, maar het zijn géén Nationale feestdagen.
Het "herdenken" (niet vieren) van het Buskruitverraad van Guy Fawkes op 5 november is een van de historische tradities en wordt ook niet in alle landen van het Ver. Koninkrijk herdacht. De 5de november is een herdenking in carnavalvorm rondom de jaarlijkse Queens speech. Het is ook geen officiële vrije dag.