Wat is de beste smoes om niet naar een verjaardag te gaan ?

zonder te zegen dat je ziek ben

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
102.2K
misslobe
14 jaar geleden
Een hele goeie vraag! dikke "goeie vraag" ;-)!
Als ik ergens een hekel aan heb is dat verjaardagen, laat staan mijn eigen verjaardag! Als het enigszins kan probeer ik er weldgelijk onderuit tekomen. Maar soms kun je het gewoon niet maken en dan blijkt het vaak ook nog wel mee te vallen achteraf, terwijl je er nog bzo tegenop zag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom liegen....?
Je kan ook eerlijk vertellen waarom je niet wil/kan komen.

Het beste antwoord

ik zou gewoon zeggen dat het even niet zo goed uitkomt.
en dat je later wel eens even langwipt
14 jaar geleden

Andere antwoorden (41)

Je moest al naar een ander feest en die persoon wordt ouder dus die is eerst... Dan hoef je er nooit meer heen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Iedereen wordt op elke verjaardag ouder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is ook vast precies wat XiniX bedoeld. Prachtig idee, voor altijd een excuus. +1.
jc54
14 jaar geleden
Ouder worden doe je niet alleen met je verjaardag, dat doe aldoor met verstrijken der tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*LOL*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies jc54, ik ben nu ook ouder dan nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prachtig +1!
- achternicht uit Australie is op bezoek
- Morgen een examen
- Ruzie met vriend/vriendin gehad
- Niets om aan te trekken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je er om liegen wees eerlijk en zeg dat je geen zin heb
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jc54
14 jaar geleden
Dan is het geen smoes, waar wel om gevraagd werd!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of er moet écht iets zijn waardoor je niet kunt komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies, eerlijkheid duurt het langst.
Spreek met de jarige een andere dag af. +1
jc54
14 jaar geleden
@loes; Is zo, eerlijk duurt het langst,maar er werd toch echt om smoezen gevraagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@jc54, Weet je wat me heel erg opvalt, dat jij alleen bezig bent om commentaar te geven, op bijna iedere reactie vanavond :(
misslobe
14 jaar geleden
Soms moet je gewoon een leugentje om (eigen) bestwil gebruiken, niks mis mee lijkt mij..............
zolang het niet TE erg is. Beste Loes, heb jij nog noooooooooooooooit eens een leugentje om bestwil gebruikt ? Even eerlijk zijn he?
jc54
14 jaar geleden
@loes; Als ik vind dat een vraag verkeerd geïnterpreteerd wordt, geef ik een reactie. Als ik denk een goed antwoord te weten op een vraag, dan geef ik antwoord. Af en toe geef ik een kwinkslag, als ik denk dat dat kan, maar dan geef ik gelijk ook een knipoog;-). En als ik vind dat iemand een minnetje verdient, dan krijgt hij/zij dat van mij, en ik ben dan ook nog zo sportief, dat ik er uitleg bij geef.
Dus.......................What's the problem?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 De vraagsteller wil naar mijn mening indirect weten hoe hij het best onder een verjaardag uit kan komen. Dus indirect vind ik dit een goed antwoord. Het beste antwoord eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Soms moet je gewoon een leugentje om (eigen) bestwil gebruiken, niks mis mee lijkt mij…..........."
In dit geval (maar da's natuurlijk persoonlijk!!) lijkt me zo'n leugentje eerlijk gezegd wel mis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens +1
De beste 'smoes' is om gewoon te zeggen dat je geen zin hebt! Wees duidelijk en kies voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat je iets belangrijks hebt... en anders den ik toch aan ziek zijn....
maaaaarrrr.... eerlijkheid duurt het langst!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat je moet werken:D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Dat heb ik ook wel eens gezegd, dat kan ook omdat ik heel onregelmatige diensten heb... maar toch doe ik dat niet zo gauw hoor... voel me dan heel oneerlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb inderdaad ook onregelmatige diensten, kan altijd voorkomen dat ik moet werken, ook als dat in eerste instantie niet zo was ivm zieken oid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vind ik de beste smoes (ook ik heb wisseldiensten nl)
Eerlijk duurt wel het langst, maar als je eerlijk bent is die andere persoon waarschijnlijk wel gekwetst. Dus als die persoon je dierbaar is dan zou ik maar een leugentje verzinnen. Bijvoorbeeld dat je moet werken.
Of dat je examen moet doen de volgende dag (bijv. voor je werk) en dat je nog heel veel moet studeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom liegen, als de persoon is gekwetst ligt dat meer aan die persoon als de bezoeker, die dan eerlijk is. -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel sociaal van je!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hou nou eenmaal niet van liegen, ik zeg het liever eerlijk als dat ik moet liegen om een exame of zo!
Hoe bedoel je je reactie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, als ik bijvoorbeeld een vriend heb die jarig is. En ik weet dat hij het heel leuk vindt als ik op zijn verjaardag kom, maar ik heb die avond echt geen zin......... dan ga ik toch niet tegen hem zeggen:"sorry ik heb geen zin"'. Dan weet ik zeker dat hij zich gekwetst voelt. Daar schiet ik toch niets mee op?
Dat doe ik hem niet aan, dan zeg ik wel dat ik moet studeren.
En dan kan jij wel zeggen dat dat meer aan hem ligt maar dat vind ik echt onzin! Ik hou ook niet van liegen, maar onnodig mensen kwetsen vind ik toch iets erger dan een leugentje om het bestwil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het een goede vriend is kun je gewoon eerlijk zijn, dat heb ik ook met mijn beste vriendin.
Dat is respect hebben voor andermans mening, ik leg haar ook niet op dat ze naar mijn verjaardag moet komen, ik heb daar geen enkel probleem mee hoor, zij ook niet.
Kijk, dàt zijn vrienden :)
Spreken we gewoon een andere dag samen af, net zo gezellig.
Ik zou haast vragen of je vriend dan de hele avond naast je zit, omdat hij graag wilt dat je komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je mijn reactie had gelezen dan had je gezien dat ik als voorbeeld geen "goede" vriend gaf, maar gewoon een vriend. Want daar zit wel een wezenlijk verschil tussen. Mensen waar ik 'close" mee ben is het geen enkel probleem om te zeggen dat ik geen zin in. Maar er zijn zoveel anderen waarbij je gewoon niet altijd eerlijk kunt zijn en die ik niet onnodige wil kwetsen. Kennisen/ collega's/ sommige familieleden, etc. Maar goed, ieder zijn ding hoor! Jij zult het beter weten dan ik, want mensen zijn nu eenmaal jouw specialiteit op GV!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik vrienden heb, dan zijn dat èchte vrienden, gewone vrienden zijn bij mij kennissen.
En, yep, mijn specialiteit en ervaring zijn mensen, de mens in zijn totaal.
Maar, dat wil niet zeggen dat ik het beter weet hoor, ik heb interesse en ervaring met mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, maar dan zit daar het verschil in dus :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het GOEDE vrienden zijn, dan wil ik gewoon graag naar die verjaardag. Net voor de verjaardag, maar om mijn goede vriend een plezier te doen. en anders zeg ik gewoon eerlijk dat ik te moe ben, morgen weer vroeg op moet etc. Is geen smoes, is gewoon waar
Heb meestal nooit zin om naar verjaardagen te gaan.
Verplicht gedoe om daar een paar uur of een hele avond aanwezig te zijn.
tegenwoordig zeg ik gewoon dat liever een andere keer gewoon even kom koffie drinken.
En als het om dames gaat neem ik altijd wel een bosje bloemen mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig eef, hier hou ik ook van, eerlijkheid :) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou weet je het wordt nog gerespecteerd ook als je dat gewoon zegt.
En veel mensen vinden het nog leuker als je een andere keer komt,meer persoonlijke aandacht voor die persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar ben ik het helemaal mee eens Eef, met eerlijkheid weet de ander precies wat ze aan me hebben.
Ik vind het ook veel leuker als ik met mijn vrienden alleen een leuke avond heb, dan deel je ook de zelfde interesses.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens, ik kom zelden op verjaardagen, doe het net zo, een paar dagen later en de meeste mensen vinden dit net zo leuk.
Van mij mogen verplichtte verjaardagen afgeschaft worden en dat weet iedereen in mijn omgeving ook. Alleen voor de kinderen maak ik een uitzondering, daarvoor is een verjaardag té belangrijk om aan voorbij te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook gewoon zo, als je dat leuk vindt. Als je toch iets aan de verjaardag wilt doen kan je dan een cadeautje meenemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies snegenad :)
Zeg dat je zelf die dag je verjaardag viert en vraag waarom hij/zij niet bij jou langs komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en als jij de 12 maart jarig bent en degene die nu jarig is 25 september?
hoe los je het dan op sonja?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan toch best? Dan heb je zin om te bbq'en op je verjaardag, niets mis mee. Ik heb jarenlang mijn verjaardag niet eens in de buurt van mijn echte verjaardag gevierd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sonja, is het dan niet meer een gewoon feestje aan het worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is een verjaardag dan wat anders dan een gewoon feestje?
Dat er iets belangrijkers tussen is gekomen, namelijk jezelf!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel; zeg gewoon dat je anderen het eeuwige leven gunt, en derhalve hun ouder worden, en dus verjaardag, niet erkend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeggen dat je niet kan. Geen reden opgeven, je bent geen verantwoording verplicht. Mocht je wel een reden willen geven, kan je altijd nog zeggen dat je andere afspraken hebt (bijvoorbeeld met jezelf.. om eens lekker te bankhangen en chips te eten ofzo).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad, waarom moet je altijd uitleggen, waarom je niet kunt, eigenlijk gaat dat niemand iets aan. Je kunt gewoon niet, klaar. +
Op de dag dat de verjaardag gegeven wordt niets doen...En dan later zeggen dat je het glad vergeten bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een smoes verzinnen toch ook
Bij zulk soort dingen"gaan of niet gaan"moet je gewoon eerlijk zijn en ze vertellen dat je geen zin hebt. Dit wordt meer gewaardeerd dan dat men er later achter komt dat je hebt gelogen over de reden van het niet komen.
En stuur een leuke kaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat de hond je huiswerk heeft opgegeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Sorry dat ik niet kon komen. Ik reed net een tunnel in."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je niet:
"Dat de hond de uitnodiging heeft opgegeten."?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vet! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee joh Mmm, je moet mensen wel op het verkeerde been zetten en ze niet meteen teveel informatie geven. De hond at het huiswerk op, dus moet ik het met spoed opnieuw maken, dus heb ik geen tijd, dus kom ik niet.
Familie omstandigheden,en dat kan dus van alles zijn. Of n sms sturen en zeggen dat je n andere avond komt (geen zin in drukte)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Smoesje..

- Moest met een collega mee naar het ziekenhuis.. ben net pas thuis..
- Ik kan de autosleutels niet vinden, ik bel je terug als ik ze gevonden heb.. even later terug bellen.. en zeggen dat je vriend(in) ze in de tas heeft zitten en weg is gegaan..
- Ik zat vast in de lift van .. het duurde nog al even voordat ik uit de lift bevrijdt werd.

- M'n huisdier/vriend(in) is ziek.. ik moet hier blijven..
- Mijn moeder/vader/broer/ouders hebben gebeld.. ze hebben een probleem met .. ik moet ze meteen helpen..
- Dubbele afspraak, maak het snel goed met je..
- Ik moest overwerken..
- Belangrijk examen.. ouderavond.. voorstelling op school van de kinderen..
- Hevige sneeuwval.. erg gevaarlijk..
- Problemen met de auto....

Als je wilt is er zoveel te bedenken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig maar.. :)
Je centrale verwarming doet het ineens niet meer, en nou komt er een monteur om het op te lossen.

Je auto moest ineens naar de garage en de benodigde onderdelen waren niet op voorraad en moesten besteld worden.

Er liggen bladeren of sneeuw op de rails en daardoor rijdt de trein niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je hond ziek is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ziek kind laat je nt alleen en n zieke hond ook niet dikke +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dacht ik toch ook... Maar schijnbaar vindt niet iedereen dat... Bedankt DreamQueen!! :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag gedaan joh
Ik moet nog stofzuigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1000
Dat je binnenkort een examen hebt, doet het altijd goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeggen dat je het te druk hebt met GV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vier geen verjaardag meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kom een dag eerder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon afmelden en geen reden geven, iedere reden lokt weer een vraag uit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-tandarts
- je huis staat in de brand (lol)
- je fiets is kapot of auto
-Ik kan gewoon niet
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeg dat je niet van die drukte houdt en liever een andere keer op de koffie komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb heel veel huiswerk voor school dus ik kan niet iets leuks gaan doen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor als je nog midden in de huiswerkperiode zit hoor.
Vraag jezelf af waarom je geen zin hebt in de verjaardag en spreek die reden uit. Als het een goede reden is, krijg je begrip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen smoes verzinnen maar gewoon eerlijk zijn een smoes komt altijd uit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stel voor een andere keer te komen
dan heb je meer echt de tijd voor elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon de waarheid zeggen als je geen zin hebt om te gaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een smoes zou ik niet doen - want men kan erachter komen (en dat zal ook zeker 't geval zijn als 't vaker gebeurd), en dan gaat men je onbetrouwbaar / als leugenaar zien. Dat wil je vast niet? Bovendien is 't slecht voor je geweten en eigenwaarde.
Het is net zoiets als dit: iemand geeft je een cake, en je zegt dat je 'm lekker vind - terwijl 't niet zo is. Dan is de kans groter dat je vaker zo'n vieze cake zult krijgen ;).

't Lijkt me dat je een keuze moet maken: zeggen dat je helemaal niet meer aan verjaardagen doet (dus ook niet je eigen), of eerlijk zeggen dat je er tegenop ziet of liever iets anders (zoals thuis zitten) doet (of dat je op een rustigere dag wilt komen, bijv. een dag eerder of later).
Men kan je natuurlijk vragen waarom je er dan tegenop ziet. Daar kan ik je niet tot in detail bij helpen - want ik ken de situatie niet: wat voor relatie is 't? Slechts een kennis? Buren? Naaste familie? Hoe goed zijn de contacten? Hoe wil je die contacten in de toekomst hebben? Etc.

Maar in praktijk doet men meestal 'een leugentje om bestwil' (discutabel) in dezen. Want 't probleem is dat 't binnen veel 'kringen' niet gewaardeerd wordt (of zelfs een taboe is) als je zegt dat je niks aan verjaardagen (meer) wilt doen. Het wordt als asociaal gezien. Daar valt niks anders aan te doen, dan je binnen andere (of geen) kringen te begeven. (Ik zeg niet dat dat mogelijk of gewenst is in jouw geval, ik constateer slechts dat dat een oplossing zou zijn voor 't 'verjaardagen'-'probleem'.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet gaan, en dan een dag later langskomen, en net doen alsof je dacht dat het die dag was. Als het goed is, is de jarige veel te moe van het feest de dag ervoor om je nog te entertainen.

Deze komt uit Curb your ethousiasm (zie bron).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb gewoon alle verjaardagen afgeschaft. Dan zeuren ze maar, maar ik wil geen verjaardagen meer vieren. Dat moet toch ook gerespecteerd worden? Mijn echte vrienden weten het en maken er geen punt van na wat gepruttel in het begin.

Overigens ben ik van mening dat je geen smoes hoeft te verzinnen. Gewoon zeggen dat je geen zin hebt, hoeft niet op een botte manier. Iedereen heeft wel eens de behoefte lekker thuis op de bank te kruipen of een keer vroeg naar bed te gaan of wat dan ook. Kom je toch een ander keertje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je depressief bent
en hun niet wilt bezwaren met jouw stemming
(je zou het feest maar bederven)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeggen dat je een griepvalling hebt gekregen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou kunnen zeggen dat je plotseling een ontzettende hekel aan hem of haar hebt, maar dat het waarschijnlijk wel weer overgaat.
14 jaar geleden
Het komt me niet uit omdat ik spontaan bezoek heb gekregen. Ze blijven ook eten ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je geen zin hebt om te gaan hoef je geen smoes te verzinnen. Je kan toch zeggen dat je hoofd er niet naar staat, dat je teveel aan je hoofd hebt en even bij moet komen? Stuur een leuke bos bloemen of een mooie doos bonbons.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je geen zin hebt ga niet en zeg dat je een andere keer komt hij of zij zou het begrijpen en vindt het leuk dat je eerlijk bent dat is toch tien keer zo leuk als een dom smoesje en dan als je er de volgende keer dat je er bent helemaal niet thuis voelen wat je eerder wel had