is het op 11 november een feestdag in nederland ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
61.3K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
Nederland was niet betrokken bij de eerste wereldoorlog

Antwoorden (4)

Nee. De enige feestdag die in Nederland in het opzicht van het trefwoord kent is 5 mei. En dat geldt tegenwoordig zelfs niet meer landelijk als vrije dag, maar voor niet-overheidsbedrijven maar om de vijf jaar.

Toegevoegd na 12 minuten:
Voor wie het niet ziet: er staat als trefwoord Wapenstilstand. Nee, Sint Maarten is geen landelijke feestdag in Nederland, alleen in enkele provincies doen kinderen er wat aan.
Amadea
11 jaar geleden
rose
11 jaar geleden
Vijf mei heeft ook niets met een wapenstilstand te maken, dat is bevrijdingsdag, de dag dat de Duitsers met geweld (en wapens) eruit werden gezet.
rose
11 jaar geleden
"Voor wie het niet ziet: De vraag is of Sint Maarten een feestdag is in Nederland, niet of Sint Maarten een landelijke feestdag is, niet of het een officiële feestdag is, niet of de winkels dicht zijn en zelfs niet of het nog door meer dan drie mensen gevierd wordt."
rose
11 jaar geleden
En al helemaal niet of wij het einde van WO I vieren.
Op 11 november wordt Sint Maarten gevierd.

http://www.feestdagen.nl/

Toegevoegd na 58 seconden:
"Het Sint-Maartenfeest wordt op 11 november, of soms de avond ervoor, gevierd in sommige streken van Vlaanderen, Noord-Frankrijk en Nederland.

Het is de naamdag van Martinus van Tours en wordt ook wel "keuvelen", Sint-Martinus, Sinter Merte of Sinte-Mette genoemd. De invulling die aan dit feest gegeven wordt verschilt van streek tot streek."

Toegevoegd na 14 uur:
Voor wie het niet ziet: De vraag is of Sint Maarten een feestdag is in Nederland, niet of Sint Maarten een landelijke feestdag is, niet of het een officiële feestdag is, niet of de winkels dicht zijn en zelfs niet of het nog door meer dan drie mensen gevierd wordt.
11 jaar geleden
Ja het is dan het Sint-Maartenfeest dat op 11 november, of soms de avond ervoor, gevierd in sommige streken van Vlaanderen, Noord-Frankrijk en Nederland.

Ook een ander 'feest' is dan ophanden.
Bovendien is op 11 november (de elfde van de elfde), om precies 11:11u, begint het carnavalsseizoen. In Nederland wordt deze start van het seizoen in vrijwel iedere carnavalvierende plaats met een zekere ceremonie gevierd. De reden voor deze datum ligt bij het getal 11, dat van oudsher het getal van de dwazen en gekken is.
11 november is exact 40 dagen voor 21 december, de kortste dag.

Toegevoegd na 11 minuten:
Niet in iedere streek lijkt de traditie van st-Maarten even sterk te leven; in Limburg, Noord-Holland en Groningen werd in 1997 vastgesteld, dat in deze provincies de Sint-Maartenviering nog vrij actueel was. In de provincies Friesland, Drenthe en Noord-Brabant bleek een vermeerdering van vieringen te zijn waargenomen. In mindere mate wordt Sint-Maarten gevierd in Zuid-Holland en Zeeland en in delen van Overijssel, Flevoland en Gelderland.

Dat het feest niet verdwijnt, maar zich integendeel verder verspreidt, wordt geïllustreerd door de ontwikkeling in Amsterdam. Het feest werd hier al honderden jaren niet meer gevierd, tot het in de laatste tientallen jaren van de twintigste eeuw in de buitenwijken opdook onder invloed van omliggende gemeenten in de meer agrarische gebieden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jep
Tis n gekkehuis nu hier in oeteldonk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onterechte min,daarom een +
Het is geen betaalde feestdag. In het bijgevoegd overzicht staat deze dag wel vermeld onder "overige feestdagen", net zoals sinterklaas, de ramadan enz... .

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik vermoed dat je deze vraag stelt als Belg uit de grensstreek. Vermits 11 november geen officiele feestdag is in Nl. kan je er dus gewoon gaan winkelen, voor zover dat de winkels op zondag geopend zijn.