Waarom heeft 'iedereen' het over het einde van het eerste decennium van dit millennium? (terwijl het volgend jaar pas is)

In de media heeft men het de laatste weken regelmatig over het einde van het eerste decennium van dit millennium alsof dat vanavond is.

Maar het eerste decennium loopt toch t/m 31 december 2010? Het huidige millennium begon toch op 1 januari 2001?

We kunnen toch wel tellen, met z'n allen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Afgezien van goede argumenten, voor of tegen 1-1-2010 ben ik vooral ook erg benieuwd naar een reden waarom men toch zo graag al een jaar eerder wil...

Toegevoegd na 2 dagen:
Blijkbaar was het thema hier ook al behandeld:
http://www.goeievraag.nl/vraag/eenentwintigste-eeuw-begonnen-januari-2000.14420

14 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (5)

Natuurlijk kunnen we tellen. Maar wat klinkt er nu beter 2010 of 2011 en meer nog 2000 of 2001?

Mensen hebben 'iets' met ronde getallen. En vandaar dat 2010 wordt gezien als afronding van het decennium en daarmee het einde van dit decennium.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Ik vind 01-01-01 mooier dan 01-01-2000 of 01-01-00. Als het om schoonheid gaat....
Omdat er sinds het jaar 2000 (en inclusief het jaar 2000) 10 jaar verstreken zijn.
In 2010 begint het tweede decennium.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Ja, en? Het jaar 2000 hoort toch nog bij de twintigste eeuw (en het tweede millennium?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is maar net hoe je het bekijkt.
Je kan ook zeggen dat 1999 het laatste jaar van het eerste millenium was.
Maar we gaan er geen ruzie over maken hè?
Dan zouden we het nieuwe jaar slecht beginnen. Toch?
Afgezien van het feit of we het het eerste decennium, tweede decenium of 10de millenium noemen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus op 1 januari 2001 moesten we pas het begin van het 2de millenium vieren? oink!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik heb het lekker gevierd op 1 januari 2000.
Was een leuk feestje, morgen precies 10 jaar geleden ;-)
rose
14 jaar geleden
Nee Esme, we gaan er geen ruzie van maken. Als het aan mij ligt. Ik dacht alleen dat de jaren gewoon genummerd worden. Dus: 1 t/m 10, 11 t/m 20, 21 t/m 30, 31 t/m 40, 41 t/m 50, 51 t/m 60, 61 t/m 70, 71 t/m 80, 81 t/m 90 en tot slot 91 t/m 100. En daarna komt de tweede eeuw, vanaf 01-01-101 (mooi eigenlijk, toch, 01-01-01?), enzovoort, enzoverder... (ad infinitum)
En of we kunnen tellen. Behalve dan toen ze onze huidige jaartelling bedachten en het jaar 0 vergaten. Als je die fout zou corrigeren leven we nu niet in 2009 maar in 2008. De decenniumwissel is dan inderdaad ook een rondje om de zon verder, maar evengoed wel op 1-1-2010.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Leg eens uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Complimenten voor je subtiel aangepaste avatar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rubro: ik denk dat dat glas behoorlijk snel leeg is :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Das waar, Biertje:-). Jouw glas zit al maanden vol, hoe doe je dat toch? Geen dorst!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel genoeg, ik vul bij als jullie het niet zien!
Voor het gevoel klopt het gewoon niet en dat krijg je er bij de mensen echt niet uit, al huur je een hoop wiskundigen in die het allemaal duidelijk uit kunnen leggen.
De jaren zestig gaan over alle jaren waar een zes in zit,
(1960-1969), de nillties (jaren-0) gaan over alle jaren tussen 2000 en 2009. Gevoelsmatig sluiten we het decennium dus af. Zinsconstructies die foutief zijn maar toch veel gebruikt worden, worden op een gegeven moment officieel goedgekeurd. Wellicht kunnen we dat met de decenniumfout ook gewoon doen, want het klinkt gewoon ook logischer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me dat je begint vanaf het getal 0 (dus 2000) en het eerste decennium eindigt na 10 jaar (dus 2010).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Dus als je honderd koeien op een rij hebt, en je gaat ze tellen en geeft ze een nummer, dan eindigt 'het eerste tiental', bij koe nummer negen? En de eerste koe heet koe nummer nul? En je telt de koeien 0, 1, 2, enz?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
0 + 10 = 10 of niet?
rose
14 jaar geleden
Ja nul plus 10 is 10. Dus na de eerste tien komt 11, de eerste van de tweede tien (11 t/m 20).