In veel landen is 15 augustus een wettelijke feestdag. Het is de Maria-Tenhemelopneming.
In de Rooms-katholieke Kerk is Maria-Tenhemelopneming een hoogfeest en wordt steeds op 15 augustus gevierd. In veel (katholieke) landen, waaronder België, Polen, Frankrijk, Luxemburg, Italië, Oostenrijk, Slovenië, Spanje en gedeeltelijk in Duitsland (in Saarland en gedeeltes van Beieren) is het een wettelijke feestdag.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Maria-Tenhemelopneming#Actuele_viering

Maar dat geldt dus niet voor Nederland.

Wat eventueel in Nederland herdacht wordt op 15 augustus is de capitulatie van het Japans leger in Indonesië, voormalig Nederlands-Indië in 1945.

http://nl.wikipedia.org/wiki/15_augustus#Gebeurtenissen

Toegevoegd na 22 minuten:
Ook in Portugal is het een feestdag lees ik net :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal het doorgeven aan wiki
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In het katholieke zuiden,is 15 augustus altijd,een feestdag geweest,maar al jaren niet meer wel de Duitsers en Belgen komen op die dag massaal shoppen in Limburg.
Wanneer dit is afgeschaft weet ik niet precies,maar we hadden wel altijd vrij en de winkels waren gesloten
De protestanten waren hier in de minderheid,dus werd toen degelijke wel als feestdag gezien
Ook in Griekenland is het een feestdag
In de Grieks Orthodoxe kerk is Maria-Tenhemelopneming
een hoogfeest en wordt steeds op 15 Augustus gevierd.
In veel andere Orthodoxe landen op 28 Augustus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het is geen officiële feestdag.

Nederland is van origine een protestantse natie, dus het vieren van Maria ten Tenhemelopneming als katholiek feest is nooit in Nederland officieel gevierd.

De Japanse capitulatie op 15 augustus 1945 is geen reden geweest om er een nationale feestdag van te maken; immers, zo beredeneert men, op 5 mei wordt de algehele bevrijding al gevierd (en op 4 mei worden alle doden, waar ook ter wereld, gevallen door oorlogsgeweld herdacht).

Het is dus geen officiële feestdag en is het ook nooit geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook in Griekenland is het een feestdag..dus heeft niks met katholiek te maken maar met christendom.
Maar in Nederland is deze geen feestdag omdat Nederland alleen in geld gelooft..hahahahahaha