Bij carnaval heb je een paar belangrijke dagen, zoals aswoensdag enz. Welke zijn er allemaal en wat doet men zoal op die dag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Vastenavond bijvoorbeeld! Vaak de dinsdag vóór aswoensdag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Aswoensdag is de eerste dag van de katholieke vastenperiode van 40 dagen, die loopt tot paaszaterdag.

Deze wordt voorafgegaan door vastenavond. De laatste dag van carnaval, dat officieel mag duren tot 12u snachts.

Carnaval is in Limburg nog altijd vernoemd naar Vastenavond (vastelaovend).

Carnaval wordt volgens de traditie gevierd van zondag tm dinsdag, maar tegenwoordig begint iedereen al op de vrijdag van tevoren, ivm het weekend natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11 november : gekkendag
De voorbereiding van carnaval begint op elf november, door carnavalsvierders de elfde van de elfde genoemd. Op deze 'gekkendag' kiest de 'Raad van Elf' de Prins Carnaval van dat jaar.

Carnavalszondag -> de 7e zondag voorafgaand aan paaszondag
Het tijdstip van de viering van carnaval is afhankelijk van de wisselende datum waarop Pasen jaarlijks wordt gevierd. De zevende zondag voorafgaande aan Paaszondag is carnavalszondag. Het carnaval is een feest dat vooral in de provincies Limburg en Noord-Brabant drie dagen lang het dagelijks leven in zijn greep heeft.

Carnavalszaterdag of -zondag:
Op carnavalszaterdag of -zondag nemen de vele Prinsen Carnaval voor drie dagen op rituele wijze de macht van de burgerlijke autoriteiten over in dorpen en steden (de machtsoverdracht of sleuteloverdracht) en vieren met hun onderdanen, de carnavalsvierders, de tijdelijke vestiging van hun narrenrijk. Carnavalsvierders verkleden zich in een door hun gewenste uitdossing en nemen in een driedaagse carnavalsroes bezit van de straat en de cafés. Ook zoeken ze elkaar op in feestzalen. De feestlocaties zijn versierd met maskers en serpentines en de feestmuziek bestaat uit carnavalsrepertoire.

Caranavalsdinsdag en aswoensdag
Op één van de drie carnavalsdagen trekt de optocht door de straten, de zegetocht van Prins Carnaval. Op carnavalsdinsdag rond middernacht wordt in veel plaatsen in een collectief afsluitingsritueel afscheid genomen van het narrenrijk en zijn Prins. Carnavalsmascottes en symbolen worden dan verbrand, begraven of verdronken.

Op Aswoensdag wordt het dagelijkse leven weer opgepakt.
(begin van de 40 dagen durende Vastentijd, die loopt tot Paaszaterdag)