Feesten als kerst en sinterklaas zijn toch goed voor de economie, maar maakt de regering dan niet nog een feestdag erbij. Of is dit niet mogelijk?

dit kwam in mijn hoofd op tijdens het sinterklaas vieren met familie.

Toegevoegd na 52 seconden:
vraag extra: , maar waarom maakt de regering ...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind persoonlijk tijd dat deze feesten gewoon eens voor eeuwig en altijd mogen verdwijnen en er eens enkele sprankelende nieuwe komen!
En ja hoor het mogen er gerust nog enkele meer zijn!

Het beste antwoord

Dat hoeft de regering niet te doen, dat doen de winkeliers zelf wel. Denk aan de opkomst van Valentijnsdag, secretaressedag, halloween en de toenemende aansporing om cadeaus te geven met vader- en moederdag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, hetzefde idee, je was me net voor.

Andere antwoorden (4)

De regering kan een extra feestdag uitroepen maar als iedereen vrij is, kost dat juist geld. Het zou alleen werken als er een feestdag gecreëerd wordt waarbij iedereen spontaan geld gaat uitgeven en dat is erg lastig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn al wat van dergelijke ' feestdagen' bijgekomen. Denk aan Valentijnsdag en Halloween, deze worden vooral door winkels gepromoot, die hebben er immers voordeel bij, daar hoeft de overheid niets aan te doen.
Verder kunnen mensen hun geld maar 1 keer uitgeven, en zal het effect op de economie niet zo heel groot zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het toevoegen van een extra feestdag zou wel eens de genade klap voor onze economie kunnen zijn.

In de jaren zestig heeft de Nederlandse regering vanwege economische activiteiten het aantal feestdagen drastisch verminderd.

Nederland wilde destijds al overstappen naar een 24uurs economie, het moeten staken van productie in de grote bedrijven die 24uur per dag doordraaien of het moeten uitbetalen van het zondagstarief aan de arbeiders werd gezien als te grote post voor de ondernemers.

Dit is dan ook 1 van de redenen waarom bedrijven zoals hoogovens, DSM, Philips, shell, etc nog altijd vertegenwoordigd zijn in Nederland en uit landen zoals België (zeker Wallonië) bijna verdwenen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn wel degelijk mensen bezig om nieuwe feestdagen te maken, als voorbeeld: Praat Als Een Piraat Dag, hierbij is het de bedoeling dat mensen piratenspullen gaan kopen. Zo kun je zelf ook allerlei feestdagen uit je duim zuigen. Internationale Internetdag, Internationale computerdag, nationale muziekboekdag, nationale kookdag, enz. enz. enz.

Je kan van alles verzinnen waarbij je speciale dingen ''moet'' kopen.