21 juli is sinds 1831 de Belgische nationale feestdag omdat op die dag Leopold I de grondwettelijke eed aflegde waardoor het Koninkrijk België een feit werd. Het jaar daarvoor, 1830, was een keerpunt in de geschiedenis van de Lage Landen geweest. Het was het jaar waarin België de onafhankelijkheid uitriep. Het grote Koninkrijk der Nederlanden viel uiteen in drie stukken: Nederland, België en Luxemburg.

Al snel werd de Duitse prins Leopold van Saksen-Coburg gevraagd koning te worden van de nieuwe Belgische staat. Leopold had de steun van Engeland, dat het nog het best meende met de Belgische onafhankelijkheid, en internationale ervaring en prestige. Leopold sprak vloeiend Duits, Engels en Frans maar het Nederlands was hij niet machtig hoewel de meerderheid van zijn onderdanen die taal sprak. Een ander bezwaar was dat de nieuwe koning protestants was. Daarom diende hij te verzekeren dat hij zijn kinderen katholiek zou opvoeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inclusief izmo's toevoeging vind ik dit het beste antwoord, bedankt allebei!

Andere antwoorden (1)

Op 21 juli 1831 legde Leopold I, de eerste Koning der Belgen, de eed af op de Belgische grondwet. Deze dag geldt sedertdien als nationale feestdag.

Op deze dag wordt de onafhankelijkheid van de staat gevierd. Er vinden in veel steden in België optochten en defilés plaats. Het grootste evenement op die dag is de militaire parade in het Parc de Bruxelles, dat wordt afgesloten met een enorm vuurwerk. Op diverse andere locatie's zijn er natuurlijk ook vuurwerken te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke, bedankt. In Gent is het er ook erg leuk ( op 21 juli) ik was er laatst.