Kennen ze in het buitenland ook 2e pinksterdag?

Of is het in Duitsland en België nu een doodnormale werkdag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
24.8K

Antwoorden (5)

Pinksteren heeft niets met een land te maken, het is een katholieke feestdag. Dus ja, het katholieke deel van Duitsland en België vieren ook tweede Pinsterdag.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen katholieken vieren pinksteren, protestanten ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het principe van TWEEDE pinksterdag is helemaal niet zo gewoon.
De maandag die volgt op Pinksteren (Pinkstermaandag of tweede pinksterdag) is een vrije dag in vele Europese landen en een aantal Afrikaanse landen, waaronder België, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, IJsland, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Roemenië en grote delen van Zwitserland. Voor vele Nederlanders en Belgen betekent Pinksteren thans weinig meer dan dit extra lang weekend. De Zaanstreek heeft nog een Derde pinksterdag, 'Pinkster Drie' genaamd, naar men zegt om de bevrijding van de Spaanse bezetting te vieren. Veel 'Zaankanters' nemen dan een extra vrije dag op. Tegenwoordig wordt er op die dag de Pinksterdrie Wielerronde van Krommenie gereden. Ook in Zeeland wordt er een derde Pinksterdag gevierd, de "Derde Pinkster", dit gebeurt met name op Walcheren. De derde Pinksterdag was de eerste echte vakantiedag die werknemers van de op Walcheren (Vlissingen) gelegen scheepswerf KMS (Koninklijke Maatschappij de Schelde) kregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ze kennen het
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier bij ons in België hebben we nu ook vrij ja (;
we moeten niet gaan werken of in mijn geval examens afleggen (;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
natuurlijk vieren ze dat
het is een kerkelijk feest, net als pasen