Wat is de historische geschiedenis achter een blanke sint, en zwarte pieten?

13 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, goede vraag!
Rieneke1
13 jaar geleden
kwam zo ineens in me op ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt er iets in de lucht, ofzo?
Wat zijn veel mensen vijandelijk vanavond!
Rieneke1
13 jaar geleden
hahaha je maakt je veel te druk november.
lekker laten gaan :)
denk jij nou maar aan je enkel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh nee, ik maak me niet druk, hoor.
Dat is bijna onmogelijk, met al die pijnstillers... :p Misschien moet ik ze eens gaan uitdelen!
Rieneke1
13 jaar geleden
mmmmm waar woon je? ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hé maar jíj bent niet vijandelijk...!
Jij krijgt niet! :p
Rieneke1
13 jaar geleden
nou....:s
wat een tegenvaller maar weer.
hahahaa :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@november "Hangt er iets in de lucht, ofzo?": echt he, en dat terwijl het bijna kerst is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
0909, De kerstsfeer is toch geen aanleiding om agressief te gaan lopen doen op GV?
"Vreeeede op aaaaarde, vreeeheede op aaaarde..."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even wat side-information: ik las laatst in de krant dat de Nederlandse expats in London Sinterklaas wilden vieren. Ze lieten een Sinterklaas op paard door de straten rijden, met nog een paar Zwarte Pieten erbij. Die Zwarte Pieten waren blank maar hadden een zwart rondje op hun wang geschilderd. Want een volledig zwart geschilderde blanke, dat kan toch echt niet meer !!! Dat vond men daar echt te shocking.
Hee, dat Zwarte Pietje op jouw foto is trouwens wel een snoepje. Mooie foto met die pootjes....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook wel benieuwd ;)

Het beste antwoord

>> alles over Sint Nicolaas

Geschiedenis van Sint Nicolaas
In de vierde eeuw na Christus was Sint Nicolaas (in de Nederlandse volksmond "Sinterklaas"; in het engels "Saint Nicholas" of in het duits "Sankt Nikolaus" genoemd) de bisschop van Myra, een plaatsje in het huidige Turkije. Volgens de legende heeft hij zijn dorp gered van de ondergang door honger. Het verhaal gaat ook dat hij drie overleden kinderen weer tot leven heeft gewekt, en geschenken en bruidschatten aan arme meisjes heeft gegeven. Sommige bronnen vermelden dat hij overleed op 6 december in het jaar 343. In het jaar 1087 werd zijn stoffelijk overschot naar Bari in Italie verhuisd.

De Nederlandse traditie
Het is niet duidelijk waarom hij, volgens de Nederlandse traditie, uit Spanje komt. Misschien heeft het te maken met het feit dat Sint Nicolaas de beschermheer van de scheepvaarders was. In de 17e eeuw was Holland namelijk bekend om zijn scheepvaart. Misschien dat door het contact met Spaanse scheepvaarders deze traditie is begonnen. Dit kan ook het feit verklaren waarom Sint Nicolaas geholpen wordt door Zwarte Pieten; de Moren overheersten in Spanje gedurende enkele eeuwen rond die tijd. Een andere, meer populaire, verklaring dat de Pieten zwart zijn, is het feit dat zij zich vaak in schoorstenen begeven en dat ze zich daarna niet schoonmaken.

De komst van Sinterklaas en zijn Pieten
Een paar weken voor zijn feestdag komt Sint Nicolaas naar Nederland (en Belgie) vanuit Spanje op zijn stoomschip met al zijn Pieten en al zijn kadootjes waar hij gedurende het hele jaar voor heeft gezorgd. Deze intocht wordt altijd uitgezonden op de televisie. Vanaf zijn aankomst tot aan zijn feestdag kunnen kinderen hun schoen zetten voor de open haard of bij de kachel. Gedurende de nacht brengt Sint Nicolaas een bezoek aan alle huizen; hij begeeft zich over de daken op zijn witte/grijze paard ("schimmel" genoemd). De zwarte pieten klimmen door de schoorsteen en doen kleine kadootjes in de schoenen van de kinderen. Soms zetten de kinderen ook wat stro, wortels en/of water klaar voor het paard.

Op de vooravond van 6 december ("Sinterklaasavond") brengt Sint Nicolaas een bezoek aan alle kinderen. Nadat er op de deur is geklopt laat hij, indien er lieve kinderen zijn, een zak vol kadootjes achter. De volgende dag, 6 december 's morgens vroeg, heeft hij iedereen vereerd met een bezoek, en gaat hij weer stilletjes terug naar Spanje. ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik gaf net antwoord op Mitch zijn vraag, maar die is inmiddels verwijderd.

Sint Nicolaas in Myra (Turkije) was een bisschop en zoals veel vooraanstaande mensen in die tijd, denk aan de Sultans, hadden ze allemaal dienaren. Een soort slaafjes. Deze waren afkomstig uit Noord Afrika en Arabische landen. Vaak dus ook negroïde mensen. Vandaar dan Sint Nicolaas donkere knechten om zich heen had.

Dus het is niet verzonnen, maar op feiten gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfde antwoord als dat ik daar gaf op je reactie:
"Vermoedelijk deed Zwarte Piet aan het begin van de 19e eeuw zijn intrede in de folklore van de Lage Landen. Voor die tijd opereerde Sinterklaas alleen, of werd hij begeleid door de duivel. Tussen een duivel en een Moor bestond in het bewustzijn van toenmalige Europeanen weinig verschil. Oorspronkelijk was er slechts één Zwarte Piet.

Naarmate de traditie dat de Sint afkomstig zou zijn uit het voormalige Morenland Spanje, populairder werd, evolueerde de knecht van de goedheiligman tot een Moor. Een andere verklaring kan zijn dat Algerijnse en Turkse kapers onze kusten afstruinden op zoek naar "christenen" om als slaven te verkopen. Daadwerkelijk werden ook veel kinderen ontvoerd van kustplaatsen en eilanden[1]. Zwarte Piet is dan geen knecht, maar staat verder af van Sinterklaas. Wie zoet is krijgt lekkers, maar wie niet oppast wordt door de Moren meegenomen. Het past in de traditie van goed en kwaad, en de gewoonte van Sinterklaas om met een boot te komen.

Tot ver in de tweede helft van de 20e eeuw was Piet, in lijn met ingesleten koloniale tradities, een niet zo slimme helper die zich van een brabbeltaaltje bediende. Toen immigratie vanuit de voormalige koloniën ervoor zorgde dat Europeanen beter vertrouwd raakten met Afrikanen, ontwikkelde Piet zich tot een respectabele assistent van de vaak verstrooide Sinterklaas."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pieten zijn of leden van het dodenheir van Wodan (zij verblijven in het Walhalla, het zwarte gelaat van de Pieten staat voor de dood), of ze staan voor onderwereldfiguren als Ruprecht, Habergeis en Krampus (Duitsland) die eveneens een zwart gelaat hadden en op Sinterklaasavond verschijnen. Met negerimitaties heeft Piet dus niets van doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pieten zijn de helpers van Sinterklaas, zij klimmen dus door de schoorsteen en daarom zijn zij zwart (roet) en Sinterklaas niet.. Die blijft lekker bovenop het dak :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Vandaar die rode lippen en kroeshaar
In geschriften die dateren uit 250 na Chr. gevonden in Patara wordt geschreven over een zekere Nico Laos die ouderloze zwervende kinderen van de straat haalde en ze onderbracht bij rijke families en ze zo redde voor Moorse slaven handelaren die de Middelandse zee kusten afstroopten. Mooren die bekeerd waren naar het Christendom zouden hem hierbij hebben geholpen (zwarte piet?). Zijn oom, bisschop van Myra, nam hem na het overlijden van zijn ouders, in huis en kreeg een zeer vrome opvoeding. Twintig jaar later gaf zijn oom het bisdom aan hem over. Op 6 december 343 is hij overleden en 800 jaar later door Italiaanse schippers overgebracht naar Bari wat toen Spaans bezit was (vandaar Spanje?).....