Wat is het verschil tussen Sint Piter en Sinterklaas?

21 februari komt Sint Piter naar Nederland. Wie is die man en is het nu wel of niet Sinterklaas?

3 jaar geleden
2.4K
SentWierda
3 jaar geleden
Sint Nicolaas (Sinterklaas) markeert de winter. Sint Pieter (in Grouw: Sint Piter) is het begin van de lente.
Van oudsher is Sint Pieter op 22 februari. Deze datum is op het platteland van Noordwest-Europa eeuwenlang het begin geweest van de lente. Het is de dag waarop de verhuizingen op het platteland plaatsvonden - omdat de pacht in ging op 22 februari. Vanaf deze dag ging men het land bewerken.

Antwoorden (2)

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Sint_Piter vind je hierover onder meer:

'Sint Piter is de goedheiligman die elk jaar op de zaterdag voor zijn verjaardag (21 februari) van Spanje naar het Friese dorp Grouw komt en daar zijn boot aanlegt aan de Nieuwe Kade. In de huidige vorm stamt het feest uit 1900, toen werd bedacht dat Sint Piter de broer van Sinterklaas was die naar Grouw trok om pakjes te brengen toen Sinterklaas het dorp vergeten was. Al eerder was er een voorjaarsfeest dat door de kerk werd omgezet in een feest ter verering van Sint-Petrus.

(…)

Relatie tot Sinterklaas

Grouw wordt in principe niet door Sinterklaas maar door Sint Piter bezocht. Op de scholen wordt niet gesproken over Sinterklaas en wordt daarentegen veel tijd besteed aan het Sint Piterfeest.

Er zijn veel overeenkomsten. Zo zijn beide mannen te herkennen aan de lange witte baard, de staf en de mijter. Sint Piter draagt in tegenstelling tot Sinterklaas een witte mantel. Ook rijdt hij niet op een schimmel maar op een echt Fries paard, dat zwart is. Daarnaast had hij in tegenstelling tot zijn collega maar één Zwarte Piet, die in het Fries Swarte Pyt wordt genoemd. In vroeger tijden werd zijn collega Hantsje Pik of Plus genoemd. Vanaf 2021 wordt Sint Piter vergezeld door een nieuwe hulp; Aldemar, een natuurmens wonend in een boomhut in Nationaal Park de Alde Feanen bij Grou. Swarte Pyt is op wereldreis gegaan. Net als Sinterklaas komt ook Sint Piter uit Spanje en brengt hij cadeautjes mee. Zowel hij als zijn maat spreken Fries en worden door de kinderen toegezongen in het Fries. Het zijn bijna allemaal eigen liedjes, met eigen Friese teksten en eigen melodieën.'
3 jaar geleden
Er is geen verschil, het zijn beide 'schijnheiligen'.