In welke Europese landen wordt er Sinterklaas gevierd?

Zoals vrijwel iedereen wel weet, is Sinterklaas van oorsprong een katholiek feest. Maar daar staat tegenover, dat ze niet in elk katholiek land dit feest vieren. (Bijv. Duitsland kent veel katholieken, maar volgens mij kennen ze daar alleen maar Kerstmis en geen Sinterklaas). In welke Europese landen hebben ze dit feest wel?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lastige vraag omdat hoewel er in allerlei landen in Europa Sinterklaas gevierd wordt dit niet zo'n groot en algemeen/nationaal feest is als in Nederland en Vlaanderen. In Duitsland, maar zeker in Zwitserland en Oostenrijk wordt het gevierd (maar dan met andere helpers), zo ook in (Noord) Frankrijk. Daarnaast zijn er allerlei varianten zoals Santa Claus en Vader Kerst/Vadertje Vorst. Met allerlei data en verschillende en overeenkomende origines. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Christmas_and_winter_gift-bringers_by_country https://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas#Sinterklaas_in_andere_landen
Reddie
7 jaar geleden
Zoals vrijwel iedereen wel weet denken alle katholieken dat de katholieken alle feesten hebben uitgevonden.
Poet
7 jaar geleden
Hier staat goede info
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas#Sinterklaas_in_andere_landen

Antwoorden (2)

In Nederland , België (zowel Vlaanderen als Wallonië), Frankrijk, Duitsland, Curacao, Italië, Tsjechië, Luxemburg, Oekraïne, Polen, Ierland, Oostenrijk, Griekenland, Scandinavië en Zwitserland wordt Sinterklaas gevierd.
Soms wel op verschillende manieren en zelfs (België 6/12 's morgens vroeg) op een andere datum.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sinterklaas wordt voornamelijk gevierd in Nederland en België. In Nederland op 5 december en in België op 6 december. Ook in enkele andere Europese landen, zoals delen van Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en delen van Frankrijk, wordt soortgelijke feesten gevierd onder verschillende namen en tradities.