Mag je Zomaar overal piet spelen?

Mijn vriendin en ik zouden super graag zwarte piet willen spelen. We hadden de vraag of dat je zomaar in de stad mag lopen als piet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.1K
Inekez1
7 jaar geleden
Volgens mij mag rondlopen wel. Pepernoten strooien is in de meeste gemeenten niet toegestaan op straat. En als je in de verte andere pieten (met of zonder sint) ziet lopen, ga dan even een rondje de andere kant op. Kinderen snappen niet dat niet alle pieten bij elkaar horen. Wil je meer dan alleen een rondje lopen, informeer dan eens bij de plaatselijke scoutingclub of jeugdwerk. Die organiseren vaak ook huisbezoeken en gaan met sint en pieten langs scholen. Misschien hebben die nog behoefte aan 2 extra pieten.

Antwoorden (1)

In een Algemene Plaatselijke Verordening kan een vermommingsverbod worden opgenomen (zie onder).

Zo lang je de openbare orde niet verstoort, zullen echter geen problemen ontstaan. Een Piet-vermomming past in deze tijd van het jaar, dus is niet provocerend. (Al denken bepaalde groeperingen in ons land heel anders over een zwart geschminkte Piet; verboden is hij (nog?) niet.)

"Artikel 2.1a Vermommingen

    1. Het is verboden zich binnen een door de burgemeester aangewezen gebied gemaskerd, vermomd of anderszins onherkenbaar gemaakt te bevinden op een voor het publiek al dan niet met beperking toegankelijke plaats.

    2. Het verbod is niet van toepassing, indien redelijkerwijs kan worden aangenomen dat de vermomming niet geschiedt met het doel de openbare orde te verstoren.

    3. Ieder die het in het eerste lid vervatte verbod overtreedt, is verplicht zich duidelijk herkenbaar te maken, indien een politieambtenaar dit vordert."