Is er een officieel advies over de omgang met het pietenverbod?

Ouders van gelovige kinderen moeten natuurlijk wel een eenduidige verklaring hanteren voor de plotselingen ontpieting of pietenverkleuring. En die moet ook in lijn zijn met het Sinterklaasjournaal (erg belangrijk!). En ook met de manier waarop scholen en clubs ermee omgaan.
Nu de pepernoten weer in de schappen komen wordt dit prangend.
Daarom kan ik me voorstellen dat er allicht een rijksadvies is of komt hierover?

9 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goeie vraag Poet, daar zou een debat over moeten komen :) Het zal bij veel ouders inderdaad vragen oproepen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In 2006 was de pakjesboot door een regenboog gevaren en daardoor waren er ook opeens allemaal gekleurde Pietjes.
Ze zullen nu ook wel iets bedenken.
Poet
9 jaar geleden
Zwarte pieten blijken stiekem al 200 jaar IS infiltranten te zijn en zijn daarom dit jaar in Spanje door Nederlandse F16 gebombardeerd? Behalve de gekleurde wier ziele gelauterd zijn doordat ze door een gezegende regenboog zijn gevaren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik leer kinderen al heel vroeg dat men zeer weinig (in ieder geval niet alles) moet geloven van wat er op TV gezegd wordt en zelfs niet alles van wat er op het sinterklaasjournaal wordt gezegd. In dit deurpje blijven de Pietjes gewoon zwart met belletjes in de oren, want belletjes in de oren vinden kinderen leuk.

Het beste antwoord

Nee, er is geen officieel advies over de omgang met het pietenverbod. Er is ook geen pietenverbod!

Het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immateriaal Erfgoed heeft in juni 2014 een rapport uitgebracht over Zwarte Piet. Na dit onderzoek door historicus en erfgoedspecialist Gabor Kozijn kwam het centrum met het advies om Zwarte Piet iets te moderniseren. De 'nieuwe Zwarte Piet' zou geen kroeshaar meer moeten hebben, maar is wel bruin; hij heeft geen rode lippen meer, geen gouden oorringen en een wat hipper pak. Ook zou hij minder dom moeten zijn en een gelijkwaardiger relatie met Sinterklaas moeten hebben.

Directeur Ineke Strouken benadrukte in het televisieprogramma Knevel & Van den Brink op dinsdag 10 juni 2014 dat het nieuwe uiterlijk een suggestie is en niet moet worden opgelegd. Er zou van onderop geëxperimenteerd moeten worden.

Later, eind augustus 2014, gaf Strouken opnieuw een advies over Zwarte Piet. Om iedereen tegemoet te komen in de discussie rond Zwarte Piet, zou de steun en toeverlaat van Sinterklaas met zwarte vegen geschminkt kunnen worden. Dan ontstaat de zogeheten roetpiet.

Ook zouden er veel meer historische figuren in het gevolg van Sinterklaas mee moeten lopen, zoals bijvoorbeeld matrozen, lakeien en soldaten. Dat was in het verre verleden ook het geval. Strouken bracht dit advies uit samen met Frits Booy, secretaris en sinterklaasdeskundige van de Stichting Nationaal Sint Nicolaas Comité. Booy maakte een essay onder de titel "Het verhaal van Zwarte Piet: Geschiedenis en betekenis".

Strouken noemt als oplossing ook kleurpieten aan het gezelschap toe te voegen. Het kleurrijke zou dan vooral moeten zitten in het haar en de kledij.

Het gevolg van de Zwarte-Pietendiscussie is dat scholen, gemeenten, winkels en andere organisaties nogal in hun maag zitten met de hele kwestie. Zie ook onder meer: http://www.nu.nl/economie/3861219/winkelbedrijven-worstelen-met-zwarte-piet.html