De discussie ontrend Zwarte piet wanneer is dat nu ongeveer begonnen?

Vind t maar flauw die discussies maar vroeg me dit gewoon eventjes af

9 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Al jaren maar sinds iets langer als 1,5 jaar is het uitgebreid in de media besproken

Antwoorden (1)

Op pagina 253 van het boek "Cultuur en migratie in Nederland. Veranderingen van het alledaagse 1950-2000" van I. Hoving e.a. uit 2005 staat vermeld dat bezwaren tegen de vermeende racistische aspecten van Zwarte Piet voor het eerst ontstonden in de jaren zestig van de 20e eeuw.

Daarna kwam de discussie verschillende malen op, maar verdween deze ook weer.

In 1981 kwam de eerste actie, "Sinterklaas vieren zonder Zwarte Piet", vanuit de Surinaams-Nederlandse gemeenschap. De 'Solidariteits Beweging Suriname' startte een actie 'Sinterklaas vieren zonder Zwarte Piet', en in 1986 pleitte Beweging Surinaams Links er zonder succes voor om het kinderfeest zonder de figuren Sinterklaas en Zwarte Piet vieren.

Halverwege de jaren tachtig sprak Sinterklaas in een televisie-uitzending dat Zwarte Piet de roede niet meer mocht gebruiken, normaal moest gaan praten en vrolijk in plaats van dom moest acteren.

Het actiecomité 'Zwarte Piet = Zwart Verdriet' wilde in 1996 Piet een andere kleur geven, maar dat is nooit aangeslagen. Echter, de stereotype gouden oorringen worden tegenwoordig wel weggelaten en het kroeshaar wordt vaak vervangen door zwarte krullen.

Een poging om in 1997 bij de intocht in de Bijlmermeer alleen Bonte Pieten mee te laten lopen leidde echter tot veel negatieve reacties. Er ontstond weer meer steun voor het behoud in plaats van afschaffing van Zwarte Piet en uit een onderzoek in 1998 bleek dat 96% van de bevolking Sinterklaas als een traditie zag, die niets met discriminatie te maken had.

Tijdens de intocht in november 2011 werden in Dordrecht vier mensen gearresteerd, omdat zij ongeoorloofd protesteerden. De actievoerders droegen T-shirts met daarop de tekst 'Zwarte Piet is racisme'.

In 2012 werd op een bijeenkomst van het Sint Nicolaas Genootschap in Montfoort een lans gebroken voor de afschaffing van Zwarte Piet omdat zijn oorsprong ingebed zou liggen in een gewoonte van slavernij en racisme.

In 2013 was de discussie over Zwarte Piet bijzonder fel. Een bezwaarprocedure tegen de intocht in Amsterdam werd door de rechter afgewezen.

In oktober 2013 mengde VN-consultant Verene Shepherd zich in de discussie toen zij de figuur van Zwarte Piet als racistisch betitelde en vroeg om een einde aan de Sinterklaas-traditie te maken. Ze noemde het een terugkeer naar de slavernij in de 21e eeuw.

In juli 2014 oordeelde de bestuursrechter dat Zwarte Piet 'beledigend kan zijn voor zwarte mensen'.