door wie word het organiseren en het uitvoeren van de sinterklaasintocht betaald?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (2)

Op televisie door de publieke omroep, in de steden en dorpen in de meeste gevallen door de winkeliersvereniging.

Toegevoegd na 50 seconden:
Natuurlijk wel in samenwerking met de gemeente.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt van de gemeente af.
In Amsterdam was er geen geld meer voor de landelijke intocht. Ondanks de vele vrijwilligers en gratis advertenties en drukwerk. En de gemeente legt 30.000 euro bij.
Maar voor Pietenkostuums, onkostenvergoedingen voor de muziekbands, beveiliging en vergunningen is de Stichting Sinterklaas Intocht Amsterdam volledig afhankelijk van giften. En daar zit het probleem.

Dus nu in Groningen:
De landelijke intocht van Sinterklaas in Groningen op 16 november gaat zo’n 245.000 euro kosten. Het stadsbestuur verwacht dat er minimaal 50.000 bezoekers op het evenement af zullen komen en dat 1,5 miljoen kijkers de intocht op TV zullen volgen.

Dus: ondernemers en Provincie en de Gemeente Groningen en de televisiezenders.

De ‘normale’ intocht in Groningen kost 30.000 euro. De gemeente verwacht dat de extra kosten meebetaald worden door ondernemers en provincie. Ervaring van andere steden leert dat het evenement de plaatselijke economie een veelvoud oplevert van wat het kost.

Den Bosch
Sinds 1937 organiseert de Stichting Intocht Sint Nicolaas ‘s-Hertogenbosch de jaarlijkse intocht van de Sint in de Bossche binnenstad. De kosten worden hoofdzakelijk betaald uit giften van de Bossche middenstand en het bedrijfsleven.
En men vraagt ieder jaar om vrijwillige bijdragen van particulieren.

Eindhoven:
De gemeente laat weten dat de organisatie van de intocht in handen is van marketingorganisatie Eindhoven 365. Die probeert overal geld vandaan te halen.
'De gemeenteraad heeft dit beleid zelf vastgesteld', zo staat in de antwoorden aan de raad. Het organiseren van de Sint Optocht kost meer geld dan de nu beschikbare 20.000 euro.