Sinterklaas en zwarte piet kennen hun oorsprong in de voorchristelijke religie.
Ze zijn de christelijke versie van Wodan die op zijn paars sleipnirr en in gezelschap van de wilde jacht ronddwaalt. Het gaat om een oude dodencultus.

De zwarte piet werd vroeger krampus genoemd, vandaag bestaat in bepaalde regio's bv in Oostenrijk en zwitserland de krampus nog steeds, daar wist men zijn tradities deels te vrijwaren van de kerstening.
Toen de kerstende christenen de oude gebruiken niet konden vernietigen werden ze aangepast en de krampus kreeg de rol van knechtje van sinterklaas .... vandaag in 2013 lijkt hun opzet eindelijk te lukken, de zwarte piet is gedevalueerd tot een onbeduidende knecht waarvan weinig mensen nog de betekenis kennen.
Hopelijk doe je zelf wat onderzoekswerk over het onderwerp.
Je zal merken dat er in België en Nederland ook alternatieve sinterklaasvieringen bestaan waar de zwarte piet nog op een krampusachtig wezen lijkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
volledig en jujist antwoord. +
Oosthoeks Encyclopedie zegt: „Sint Nicolaas, Sinterklaas, feest ter ere van de heilige Nicolaas van Myra op 6.12. Zijn viering in het huisgezin ontstond uit het kerkelijke feest (met kinderverrassing) en deze weer uit voorchr. elementen. S[int Nicolaas], die over de daken rijdt, is de heidense god Wodan. Zwarte Piet of Pietje Pek is de volksbenaming van de duivel.” — (1963), Deel 13, vijfde druk, blz. 415.

Toegevoegd na 5 minuten:
Net zoals Sint over een hele divisie zwarte pieten beschikt, beschikte Wodan over een heel leger zwarte krijgers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede bronnen +
Eerlijk gezegd denk ik dat Zwarte Piet is afgeleid van de zwarte slaven van de Ottomanen. Op een of andere manier had de bedenker van sinterklaas nieuwe stijl het idee dat Sinterklaas oorspronkelijk uit Turkije komt. De sint komt uit Anatolie, dat toen deel uitmaakte van het Byzantijnse rijk. Op het moment dat het Sinterklaasfeest opnieuw werd bedacht (1850) werd een zwarte Piet aan de sint toegevoegd. Het kostuum doet sterk denken aan dat van de Ottomaanse slaven. Vooral voor harems werden vaak gecastreerde zwarte slaven gebruikt, waarvan er enkelen zeer machtig werden, omdat ze op de hoogte waren van alles wat zich aan het hof afspeelde. Het gehele Arabische leven was toen ook erg populair in de literatuur en kunst.
Ik denk dat Schenkman gewoon wat van de Ottomaanse cultuur aan Sinterklaas heeft toegevoegd. Interessant is het om te weten dat het keurkorps der Janitsaren werd samengesteld uit onvoerde of als schatting meegebrachte christelijke jongens (voornamelijk uit de Balkan). Dit heeft een vrij duidelijke link met het het meenemen in de zak door zwarte Piet.

In de tweede bron een aardig plaatje waar de overeenkomst met Ottomaanse slaven in uiterlijk sterk opvalt even naar beneden scrollen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kunsthistoricus Elmer Kolfin weet het zeker: Zwarte Piet stamt af van zwarte pages, kindslaven die in de 17e eeuw gehouden werden door welgestelden.
Kolfin, die universitair docent kunstgeschiedenis is, baseert zijn conclusies op werk van 17e eeuwse schilders als Eglon van der Neer en Michiel van Musscher.

De kleding van de zogeheten Morenpages en het Pietenpak vertonen opvallend veel gelijkenissen, meent hij in De Volkskrant. "Pofbroek, maillot, vaak ook een molensteenkraag, het is hetzelfde." Vanwege deze herkomst ontkomen we er dan ook niet aan dat de Sinterklaasviering een andere vorm moet krijgen.