Hoe maak je een piñata?

Ik wil een piñata maken voor een surprise en ik weet niet hoe...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Die moet je toch echt met papier maché maken. Je kunt als mal een grote ballon nemen.

Hoe je precies papier maché maakt kun je lezen in de bron, dat kan namelijk op heel veel manieren: http://hobby-en-overige.infonu.nl/hobby/11995-hoe-maak-je-papier-mache-papierpulp.html

Daarna verven natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een pinata kun je al maken van een papieren zak (zeker als kleine kinderen hem kapot moeten slaan) maar zo te zien is dat niet wat je bedoelt.

Een steviger pinata maak je van een ballon, behanglijm, stroken kranten- en wc-papier en....tijd.

Als je NU voor woensdag nog eentje moet maken : niet aan beginnen, dat droogt niet meer. Je hebt er alles bij elkaar zzeker een dag of vijf tot een ruime week voor nodig.

Blaas een ballon op, knoop hem dicht en zet hem vast op een ring karton. Met plakband gaat dat prima.

Maak behanglijm. Smeer stroken krantenpapier in met behanglijm, en plak ze ongeveer 4-5 lagen dik op de ballon. Maak eventuele opzetsels (neuzen, oren, versiersels) van propjes krantenpapier of w-papier die je in de jusite vorm kneedt, en zet die weer goed vast met stroken. Eindig eventueel met een laagje wc-papier, zodat het geheel makkelijker te overschilderen is.

Laat de bol zeker 3-5 dagen drogen tot deze helemaal droog is. Prik dan de ballon door. Knip de vorm dan zo ver open dat je kadootje er in kan, en repareer de naad weer met stroken papier. Laat weer drogen. (Gaat iets sneller).

Pas NU kun je de surprise schilderen, en na eventueel drogen mooi afwerken met een dikke zwarte stift. Moet het echt een pinata worden, beplak de hele buitenkant dan nog met allemaal gekleurde repen sitspapier of crepepapier. En ook DAT moet weer drogen, maar dat duurt niet lang.

Heel leuk werk, maar je bent er wel even mee bezig, en vooral het drogen neemt veel tijd in beslag.
Heb je niet zo veel tijd, dan kun je natuurlijk een kartonnen door nemen die je eventueel hier en daar in de gewenste vorm snijdt. Met plakband en een scherp mesje is dat o gebeurd, en het effect is zeker zo leuk.