wat zijn de belangrijkste dingen om te weten als je zwarte piet speelt?

Ik speel zwarte piet 5 december voor het 1st. Wat kan ik verwachten van die kindjes en wat voor vragen kunnen ze stellen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe ze reageren en wat ze vragen, hangt van de leeftijd af. De kleintjes, die nog geloven, willen pepernoten en wat aandacht.
Verder weinig :-) Wat oudere kinderen (6,7,8 jaar) gaan soms wel dingen vertellen (bijvoorbeeld over wat zwarte Piet op school heeft gedaan) of dingen vragen.
Kijk in elk geval even naar wat afleveringen van het Sinterklaasjournaal; die kun je op internet terugkijken.
Veel kinderen kijken dat ook en ze zeggen daar soms ook wat over. De bijdehandste vraag die ik zelf wel eens heb gehad toen ik Piet speelde, was hoe het kwam dat mijn benen licht waren en de rest niet (ik had toen een wat te dunne zwarte panty aan).
Zorg dus voor een vrij dikke panty of maillot en ook voor handschoenen die je posen goed bedekken. (als je zelf licht van huid bent).

Antwoorden (4)

Kinderen vragen niets, hooguit vragen ze om pepernoten, ze zijn te gespannen om na te denken over vragen, wees vrolijk, maar pas op dat de kinderen niet van je schrikken, benader ze dus niet te dichtbij en doe dat een beetje rustig, bruine schmink komt vriendelijker over dan de zwarte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk zijn er kinderen die van alles vragen? De kinderen zijn mondiger dan toen wij jong waren. VS heeft ook geen leeftijd genoemd maar ik zou me wel degelijk voorbereiden op vragen en in ieder geval het sinterklaasjournaal volgen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kinderen van nu zijn mondiger, maar hebben nog steeds dezelfde spanning bij het zien van zwarte piet en sinterklaas, zelfs diegene die twijfelen, kijken met ontzag naar de pieten en de sint, daar is echt niets in veranderd hoor Pelle.
Bron: ik heb 7 nichtjes en neefjes, varierend van 2 tot 11 jaar en allemaal zijn ze hypernerveus en met niets anders bezig dan Bart Smit, Intertoys en de andere speelgoedzaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn geen pepernoten, maar officieel kruidnoten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja crea ik hoorde van de week nog een meisje precies die vraag stellen die vorige week nog hier werd weggeduwd als 'dat vragen kinderen toch niet!' (Piet, je komt toch uit Spanje, spreek je Spaans?) en ben jij er bij als al die neefjes en nichtjes iets aan sinterklaas mogen vragen of aan piet? Je kunt maar beter voorbereid zijn dan denken dat ze toch van de zenuwen niets vragen. Het ligt volledig aan de setting en de leeftijd en daar zegt vs niets over.
Ze hebben praktisch alles wat je doet in de gaten. Dus je krijgt veel aandacht. Verraad jezelf dus niet op een bepaalde manier ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer dat je niet zegt welke leeftijden je kunt verwachten maar hoe ouder hoe meer vragen. Volg het sinterklaasjournaal want daar kunnen ze altijd vragen over stellen. Check altijd bij de andere pieten of je niets blanks ziet en vraag ze dat ook bij jou te doen. Zorg voor een zwarte maillot en lange zwarte handschoenen zodat je je polsen etc niet hoeft te kleuren. Verder voor een strakke zwarte pully met een strakke col zodat je niet te veel in je nek hoeft te kleuren.

Zorg dat je in het spaans een zinnetje kunt zeggen, bijv si... ik spreek heel goed spaans (even opzoeken dus).

Als ze beginnen over andere sinterklaasprogramma's op tv (van die andere zenders) dan zeg je dat jij daar toen niet aan mee deed en dat dat een toneelstukje was maar dat jij toen pepernoten aan het bakken was.

Bij alle vragen rustig en logisch nadenken, niet meteen een antwoord geven of de bal terugkaatsen: Wat denk je zelf?

Ga geen rare stemmetjes opzetten, dat vergeet je geheid weer opeens en doe niet al te gek en laat kinderen zeker niet schrikken door opeens achter ze te staan. Laat kinderen naar jou komen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook ooit Zwartepiet gespeeld. Het was erg warm daar. Ik moest als Zwartepiet verkleed werken in de spoelkeuken van het Junglerestaurant bij Ouwehands dierenpark.

Door het spattende water was op een paar plaatsen mijn schmink eraf. Kinderen zagen dat en vroegen
"Piet? Waarom ben je daar wit?"
Antwoord: "Hoe kom ik zo zwart dan?"
Kind: "Door de schoorsteen!"
Ik: "Klopt, en nu is een beetje roet weggespoeld, maar dat geeft niet hoor, vanavond ben ik weer zwart als ik met de Sint weer het dak op ga en door de schorstenen ga."

Dat het pak van Zwartepiet altijd mooi schoon blijft zien kinderen toch niet. Net als die witte kont op de foto. En als ze het wel zien nou ja dan zeg je gewoon, daar zit geen roet, of is weg gespoeld.

Daarom snap ik dat gezeur over de naam Zwartepiet ook niet. Zwartepiet is geen neger, maar gewoon een leuke vent die snoep uit deelt met de sint, en helpt cadeautjes in de schoenen te stoppen en zwart is van het roet. Dat was mij als kind zo geleerd. En zo zal ik het mijn eigen kinderen (als ik die ooit krijg) ook leren.

Toegevoegd na 7 uur:
Rectificatie:
Ik snap het gezeur over Zwartepiet wel.
Alleen ik vind dat dit voor de kindjes die nog in de Sint geloven en dus ook in Zwartepiet. Het sinterklaas feest gewoon moet blijven zoals het is. En dat was wat ik bedoelde met het gezeur over de naam.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, zo wordt het verteld maar als je de geschiedenis induikt en oude plaatjes opzoekt van zwarte piet zie je iemand met zwart kroeshaar (hebben we hier niet en komt ook niet door de schoorsteen) en dikke rode lippen en duidelijk het hele voorkomen van een afrikaans iemand.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Jawel dat is zo. Maar zo zien kinderen het niet :-) zij gaan echt niet naar "slaven" en "negers" kijken, zij zien alleen Zwartepiet, de man die snoepjes uit deelt en cadeautjes rond brengt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat zeg ik ook niet. Ik heb ook altijd gedacht aan zwarte piet als schoorsteenzwart maar dat is oorspronkelijk dus helemaal niet zo bedoelt! Ik ben dan nu ook eigenlijk van mening dat we ons daar niet meer zo makkelijk vanaf moeten praten maar aan de andere kant wil ik ook geen gezeur over gekleurde pieten enzo. Beetje dubbel dus maar ik wil je er gewoon even op wijzen dat het, als je echt in de geschiedenis duikt, zo dus werkelijk niet bedoelt was!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja als je het zo bekijkt vind ik het ook dubbel. Maar ik denk dat je sommige dingen ook moet laten rusten. Het is natuurlijk een keer klaar, en onze generatie en de volgende is niet verantwoordelijk voor de dingen die vroeger gedaan zijn. En zeker als het uiteindelijk om een feestje voor de kinderen gaat. Want dat is het tegenwoordig natuurlijk wel waar het om draait....bah je hebt gelijk...erg dubbel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, het is dubbel en het is een kinderfeest maar het klopt niet dat jij zegt dat je het gezeur vindt en dat het geen neger is. Dat is het dus (helaas) wel en ik kan me echt voorstellen dat er negroïde mensen zijn die hier moeite mee hebben maar inderdaad het is een stukje geschiedenis. Wegmoffelen onder het mom van 'ach dat komt door de schoorsteen terwijl ze in smetteloze kleding lopen' klopt gewoon niet. Dus zolang je kind gelooft is het zwarte piet, daarna zul je eigenlijk moeten uitleggen hoe het van oorsprong zit. Ik weet ook niet of mensen met dwerggroei blij zijn dat ze het hulpje van de Kerstman moeten spelen ;)
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Pelle, inderdaad daar kan ik me in vinden :-)
Zal mijn antwoord aanpassen.