Hoe komen we aan de verjaardagsdatum Sinterklaas?

hoe komen we aan de Verjaardag van Sinterklaas?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

5 december is eigenlijk de sterfdatum van sint nicolaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Veel tradities in het huidige sinterklaasfeest gaan terug tot de Nicolaas van Myra, hoewel er ook elementen van feesten en vereringen van voor de tijd van het christendom in herkenbaar zijn. Hij is geboren in Patara te Lycië dat tegenwoordig in Turkije ligt, maar in het jaar 280 bij het toenmalige Byzantijnse Rijk hoorde. Later werd hij bisschop van Myra, de hoofdplaats van Lycië. Hij stierf op 6 december 342. Na de inval van de moslims in het gebied, werden de stoffelijke resten van de heilige in 1087 gestolen en naar Bari gebracht.[1]
Als oosters kerkheilige werd Nicolaas oorspronkelijk alleen in het oosten van Europa geëerd, in het bijzonder in Griekenland en Rusland. Omdat Nicolaas de schutspatroon van de zeevaarders was kreeg hij ook in de West-Europese kustnaties een grote aanhang. In de 13e eeuw werd zijn naamdag vastgesteld op 6 december. Vanaf dat moment verspreidde zich de Nicolaasverering over heel Europa.
Verschillende legendes staan aan de grondslag van Sint-Nicolaas als beschermer van kinderen. Zo is er de legende van de drie scholieren die door een herbergier werden gedood maar door Sint-Nicolaas weer tot leven werden gewekt, de legende van de drie arme dochters die dankzij giften van Sint-Nicolaas konden trouwen, of de legende van het kind dat in het bad door Sint-Nicolaas werd behoed voor verbranding.
In de middeleeuwen werd op kloosterscholen het Sint-Nicolaasfeest gevierd. Tijdens een mirakelspel verscheen de heilige voor de kinderen, en hij beloonde ijverige leerlingen en vermaande luie leerlingen.[2] De Sint-Nicolaasviering liep samen met het kinderbisschopsspel (ca. 1300 - ca. 1600). Op 6 december werd in die tijd een kinderbisschop met aanhang gekozen. Zij werden tot 28 december (Onnozele Kinderen) van voedsel en geschenken voorzien. Andere kinderen kregen geld en een vrije dag om op 6 december feest te kunnen vieren. De waarschijnlijk oudste vermelding daarover komt uit Dordrecht, 1360: "op St. her Nyclaes dach I L. gr. aen die schoelers voer het oerlof".[noten 1] In 1363 gaf de heer van Gouda, Jan van Blois, te Dordrecht "den scoelnaers tot hoere hoechtijt van St. Nyclaes en horen bisscop 5 L. 4 S."[noten 2] In 1403 is er sprake van het uitdelen van "honic, claescoeck en taert aen die kynders, op hunne patroen St. Nyclaes".[noten 3][3][4] In de late middeleeuwen ontstonden de Sint-Nicolaasmarkten. Na het kerkbezoek kocht men op de markt de geschenken voor het Sint-Nicolaasfeest. De speculaasvrijer was een karakteristiek geschenk. H
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Hij werd Nicolaas, geboren in Turkije rond 280 na Christus, bisschop geworden in het daarbij gelegen Myra en overleden op 6 december 342. Er is niet veel bekend over zijn jeugd. Zijn vader zou Epiphanius of Theophanus geheten hebben en zijn moeder Nonna of Giovanna. Nicolaas leefde al vroeg zeer vroom en op de vastendagen woensdag en vrijdag dronk hij maar één keer per dag uit zijn moederborst. Zijn ouders die hem opvoedde om een goede christen te blijven, sterfte in een epidemie toen Nicolaas jong was. Dus Nicolaas gebruikte al zijn erfenis om de hulpbehoevend, de zieken en de lijdenden mensen te helpen".

Zijn sterfdatum is dus 6 december.

http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/geschiedenis/22-geschiedenis-van-sinterklaas-van-geboorte-tot-sterfte.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De echte Sinterklaas, namelijk Sint Nicolaas, stierf op 6 december 340 na Christus. Deze bisschop van Myra werd na zijn dood heilig verklaard om zijn goede daden. Wij 'vieren’ dus eigenlijk zijn sterfdag en niet zijn verjaardag!