Waarom wordt pakjesavond gevierd op 5 december en niet op 6 december (naamdag van de Heilige Nicolaas)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Omdat men in de avond bijelkaar is om te wachten op de feestdag. Ook op de avond voor het nieuwe jaar feest men meer dan op de avond van het nieuwe jaar. Ook het zogenaamde Christmas Eve (die op 24 december is) geeft men alvast de cadeautjes.
En heden ten dage begint het weekend ook al op vrijdagavond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op 6 december ging Nicolaas dood.

Toegevoegd na 2 minuten:
In Nederland wordt Sinterklaas gevierd op vijf december, in België in de nacht van vijf op zes december. Vanwaar dit verschil? Daarvoor moeten we ver in de tijd teruggaan. Vroeger begon de nieuwe dag om 6 uur 's avonds. Sinterklaas werd toen dus op zes december gevierd. Vermits nu de nieuwe dag om 12 uur 's nachts begint, is het in Nederland nog vijf december wanneer het pakjesavond is. In België komt de Sint in de nacht van vijf op zes december en ontdekken de kindjes hun pakjes op zes december 's morgens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor Heiligen is dit juist het feest want dat is de dag dat ze naar de hemel gingen.
6 december is de naamdag van Sint Nicolaas dit is dan ook de officiele feestdag.
Pakjeavond wordt in Nederland groot gevierd door de oude traditie van "het schoentje zetten".
Archieven over deze traditie gaan terug tot 1427, in die tijd zetten veel mensen op 5 december hun schoen in de (Utrecht, St. Nicolaas-)kerk. De rijken deden geld in deze schoenen en de opbrengst werd vervolgend op 6 december verdeeld onder de arme.

Vandaar dat de traditie van pakjesavond op 5 december valt en de officiele feestdag op 6 december is (al wordt deze in Nederland niet echt meer geviert).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om de oude man wat rust te gunnen op z'n naamdag! Trouwens wat te denken van de afvaart naar het verre Spanje? Gaat ook niet in z'n heilige habijt zitten...