Wat is de oorsprong van de sinterklaas surprise?

Ik weet wel wat het is. Maar wie heeft dit als eerste bedacht? Wat is de oorsprong of de achterliggende gedachte hiervan? Ik ga er vanuit dat dit niet tegelijk met de instelling van het Sinterklaasfeest is gekomen?
Misschien ben ik anders een van de weinigen die dit vroeger niet kende...?

Toegevoegd na 1 minuut:
Kwam in mij n.a.v. de vele vragen hier over het maken van een surprise. Ik kan mij niet herinneren dat wij dit vroeger ook (zoveel) deden.

Toegevoegd na 2 minuten:
in mij op

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Ik volg SintNicolaas op Twitter en toevallig twitterde hij vanmiddag waar de suprises vandaan komen (ook uit Spanje).

"Volgens Spaanse geleerden was het in de 16e eeuw in Spanje bij de elite de gewoonte om begin december vrienden en vooral vriendinnen te verrassen met een geschenk. Men liet dan heimelijk in hun huis iets gewoons als een citroen, knol of iets anders verstoppen. Daarin zat dan een kleine kostbaarheid zoals een oorbel of een ring. Het geheel werd verborgen in een schoen, omdat schoeisel vaak wordt gebruikt, zodat men de zekerheid had dat het geschenk tijdig ontdekt zou worden. Dit feest werd dan ook ‘Zapato’ genoemd, dat is het Spaanse woord voor schoen.

Dit gebruik zou door de elite van Frankrijk, Italië, oostenrijk en onze streken zijn overgenomen. Dat weten wij uit brieven en dagboeken van adellijke dames. Nederlandse en Vlaamse geleerden echter beweerden dat dit gebruik niet uit Spanje maar uit de Nederlanden stamt en door de Tachtigjarige Oorlog in Spanje terecht gekomen is. En dat is niet zo vreemd, als men bedenkt dat er heel vroeger in onze streken bij oogstfeesten dankoffers aan Wodan werden gegeven. Dat ontwikkelde zich tot folklore, waarbij soms ook schertsgeschenken kwamen, gegeven aan de boer die als laatste zijn oogst binnen had gehaald. Deze scherts bestond uit bijvoorbeeld een ui, een aardappel of turf, soms met een plaagrijmpje erbij. En men kan verband zien tussen deze Wodansoffers en folklore en sinterklaasgeschenken. "

http://www.vriendenvansintnicolaas.nl/weetjes/waar_komt_de_surprise_vandaan.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er bestaan twee theoriënover. Volgens de eerste theorie zou dit gebruik uit de 16 de eeuw stammen. In Spanje was er een feest dat Zapato (schoen) heette. Begin december verrasten mensen uit de betere kringen tijdens de Zapato elkaar met een kleinigheidje een oorbel of een ring bijvoorbeeld, die in een citroen of een knol werd gestoken. Daarna werd die citroen of die knol in een schoen verstopt. Het gebruik verplaatste zich met de jaren en belandde zo in onze contreien. De tweede theorie beweert net het tegenovergestelde. Tijdens oogstfeesten werden dankoffers aan de Germaanse oppergod Wodan geschonken. De boer die als laatste zijn oogst had binnengereden kreeg al wel eens een nepcadeautje met een plaagrijmpje bij. Dit gebruik belandde daarna in Spanje tijdens de Tachtigjarige Oorlog.

Sorry als er fouten in zitten maar ik moest de bronvermelding gebruiken vanwege copyright.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf het einde van de negentiende eeuw begonnen cadeaugevers fruit- en koeksurprises te vervangen door kunstwerkjes van papier-maché. In combinatie met een gedicht kunnen surprises dienen om iemand een spiegel voor te houden, vergelijkbaar met speculaaspoppen die werden gegeven om je interesse aan degene te tonen die je leuk vindt.