Zijn de Zwarte Pieten dit jaar minder zwart dan vorig jaar?

Bij het Sinterklaasjournaal viel het me op dat de Pieten vrij licht bruin zijn. In mijn herinnering waren ze vorige jaren donkerder bruin. Is dat zo? En zo ja, waarom?

12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slechte zomer geweest, wij zijn ook minder bruin dan vorig jaar.
bamibal
12 jaar geleden
Was het in Spanje ook een slechte zomer, dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na bestuderen van Google afbeeldingen
`Intocht Sinterklaas 2011`
`Intocht Sinterklaas 2010`
`Intocht Sinterklaas 2009`
`Intocht Sinterklaas 2008`
zie ik geen verschil in de zwartepietbruinheid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwartepietbruinheid. Ik voel op de valreep het "woord van 2011" opkomen! Wie mailtje de Dikke van Dale?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze horen zwart te zijn, ze zijn zwart door het roet uit de schoorstenen als ik het me goed herinner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb altijd gedacht dat de kleur kwam door afstamming van de moren. Liedjes als: zijn knecht staat te lachen, wijzen hierop. Ook de bekende domheid van de pietermannen en de bekende machtsverhoudingen passen daarbij. Als de zwartheid van het roet in de schoorstenen komt, verklaart het groter wordende gebruik van CV installatie's de. Lichter wordende kleur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De economische crisis... ;-)

Het beste antwoord

Pieten zijn tegenwoordig inderdaad minder zwart.
Het echte zwart komt vrij beangstigend over bij kinderen. Het bruin is wat zachter en vriendelijker. Daardoor zijn kinderen nu minder bang voor zwarte piet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja. Dat is al een tijdje zo. Reden is dat Bruine Pieten er 'beter' uit zien. Ze komen op film en foto minder eng over dan Zwarte Pieten, zo is de gedachte.

Volgens de Scheveningse Hoofdpiet is de reden veel simpeler. Tegenwoordig kunnen Pieten niet meer via schoorstenen de huizen binnengaan, omdat dat niet meer past. Dus krijgen ze minder zwarte roet op hun gezichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is idd zo en dat komt omdat ook de zwarte pieten steeds meer integreren en daardoor ontstaan "gemengde" pieten.
Een goede ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker! Al een aantal jaren is er een verschuiving zichtbaar in de kleurstelling van dat koppel. De oude Sint Nicolaas 'normen' vervagen. Ik denk dat het te maken heeft met 'n 'afspiegeling' van de maatschappij...