Hoe heet dat ouderwetse Sinterklaas snoep, dat bijna zwart was, en de textuur had van een grammofoonplaat ( hard en scherpe randen)?

Het is geen fondant, dat is zacht en het was bitter van smaak. Volgens mij is het een soort van gebrande suiker. Ik vond het niet lekker, mar ik zoek in mijn hoofd al jaren naar de naam.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
crispy
12 jaar geleden
In je omschrijving herken ik alleen maar 'kletskoppen', keiharde caramel met stukjes noot erin. Maar omdat dit geen sinterklaas-gerelateerd snoepgoed is maar een respectabel oudedames koekje voor bij de thee, krijg je het als reactie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien bedoel je kandij ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kletskoppen ken ik, dat is het niet. En kandij is erg zoet.. dit was niet zo zoet, als ik het me goed herinner... maar dank jullie voor het meedenken :)

Antwoorden (3)

Borstplaat

Toegevoegd na 21 minuten:
http://www.sinterklaasrecepten.nl/borstplaat.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Borstplaat is niet bijna zwart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nog nooit borstplaat gezien die zwart was en bitter smaakte. Meestal is het mierenzoet en heeft het pastelkleurtjes zoals wit, rose of geel (hoewel soms ook bruin).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die mijn oma maakte was bijna zwart en hartstikke bitter.
Ik weet het niet zeker maar in Italie hebben ze net zoiets als sinterklaas maar dan is het een heks, en als je je niet goed gedroeg kreeg je in plaats van snoep houtskool als eten. om het leuk voor de kinderen te maken is er snoep gemaakt dat op houtskool lijkt. In het italiaans heet het carbone. ik weet niet of dat het is wat je bedoelt maar ik denk het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De sint komt uit spanje (van oorsprong turkije) en dan kom jij met italie aan zetten haha
Cryofiel
12 jaar geleden
Jaaaa! De Befana! Die komt op 6 januari op haar bezem aangevlogen. Je moet dan je schoen zetten en daar wat eten indoen. Voro het beste resultaat zet je er een glas wijn bij. Als je braaf was geweest, kreeg je snoepgoed (of fruit) en wat kleine geschenken. Als je stout was geweest, kreeg je inderdaad carbone. Vroeger schijnt men de kinderen echt een brok steenkool te hebben gegeven. Tegenwoordig is carbone van suiker gemaakt, met nog iets erdoorheen wat ik niet ken, en natuurlijk wel zwart gekleurd met een kleurstof. Eetbaar, maar wel heel hard en een beetje taai.
Cryofiel
12 jaar geleden
http://it.wikipedia.org/wiki/Befana
Misschien bedoel je pure drop, oftewel zoethoutwortelextract.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook wel "echte" laurierdrop.