Wat is een goede manier om te vertellen dat Sinterklaas niet bestaat?

De vraag lijkt me duidelijk genoeg

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Dat ligt een beetje aan het kind.
Als het kind er zelf over gaat twijfelen en jij vind het tijd dat hij het moet weten, kun je het gewoon uitleggen.

Pas wel op dat je het niet te vroeg verteld, want sommige kinderen kunnen daar heel heftig op reageren.

Er zijn ook kinderen die er zelf al heel vroeg achter komen. Kinderen die redelijk nuchter en rationeel zijn, snappen al heel snel dat Sinterklaas echt niet iedereen een cadeautje kan brengen en over daken kan rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verlies van geloof in sprookjes en Sinterklaas komt altijd in etappes. Werkelijkheid, fantasie, wens, vrees, logica...het loopt allemaal door elkaar heen. Dwarrelt in wisselende heftigheid op en blijft op een gegeven moment vanzelf liggen.
Mijn ervaring is, dat, zelfs als je precies vertelt hoe de vork in de steel zit die boodschap vaak niet eens landt, wanneer het kind er niet aan toe is. Het kan zelfs meerdere waarheden tegelijk hanteren.
Voor de meeste kinderen is Sinterklaas een heerlijk sprookje waar gezelligheid, lekkers en presentjes bij horen. Wat is er leuker voor een kind dan pakjesavond.
Het leven bevat talloze illusies. Dit is er een die (helaas..) meestal maar kort duurt. Waarom zou je eraan meewerken deze te bekorten.
Mijn antwoord is: Het spel meespelen op het niveau van het betreffend kind. Als het kind bijvoorbeeld zelf vragen gaat stellen, voorzichtig antwoorden. Op een manier die recht doet aan de logica van het kind maar tegelijk de illusie niet aantast.
Voorbeeld: Kind betrapt zijn half in Sint verklede vader in een slaapkamer. Stomverbaasd! De vader kiest er gelukkig niet voor de teleurstellende waarheid te vertellen, maar vlucht in een zijpad: " Niet aan je broertjes vertellen hoor! Omdat Sinterklaas zometeen bij jullie op bezoek komt, kan hij niet naar de voetbalclub. Nou heeft ie gevraagd of ik vanavond hulpsinterklaas wil zijn. Maar dat mag natuurlijk niemand verder weten!" Het kind is tevreden en zelfs trots! En een uurtje later fluistert hij (papa) Sinterklaas in de oren dat zijn vader nu Sint bij de voetbal mag spelen..
Eerlijkheid is een mooie waarde. De norm die erbij hoort is: niet liegen en bedriegen.
Maar tussen leugen en fantasie zit wel verschil. Fantasie is een creatief middel om de harde dagelijkse werkelijkheid van tijd tot tijd gezellig in te kleuren. Wie vindt dat dit niet kan, moet eigenlijk ook geen boeken lezen, geen sprookjes..geen films kijken en noem maar op.
Ik zou zeggen: gun uw kind een ' fantastische' kindertijd.