Valt Pasen standaard in de meivakantie?

Ik kan me herrinneren dat ik altijd vakantie had als het Pasen was. Is Pasen standaard onderdeel van de meivakantie?

3 jaar geleden
in: Pasen
3.7K
Amadea
3 jaar geleden
Wij hadden vroeger, toen er helemaal geen meivakantie bestond, rond Pasen twee weken schoolvakantie.

Antwoorden (2)

Nee.
Meivakantie: leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs hebben wettelijk een week vrij in de periode eind april – begin mei. Tot 2014 vielen doorgaans zowel Koninginnedag (30 april) als Bevrijdingsdag (5 mei) en soms ook Hemelvaartsdag (tussen 30 april en 3 juni) in de meivakantie. Vanaf 2014, het jaar waarin Koninginnedag vervangen werd door Koningsdag (27 april), vallen Koningsdag en Bevrijdingsdag alleen in dezelfde verlengde week (inclusief het aansluitende weekeinde) indien 27 april een zaterdag is. Bevrijdingsdag valt dan op de zondag in het volgende weekeinde. Dit is onder andere het geval in 2019 en 2024.

Het concilie van Nicea bepaalde in 325 dat Pasen moet worden gevierd op de zondag na de eerste volle maan in de lente. In 1582 voerde paus Gregorius XIII een kalenderhervorming door, die door de orthodoxe kerken niet werd gevolgd. De orthodoxe kerken, zoals de Russisch-orthodoxe kerk (maar niet de Grieks-orthodoxe kerk), bleven de juliaanse kalender volgen in plaats van de gregoriaanse kalender, waardoor het begin van de lente, en dus ook de paasdatum, op verschillende dagen valt. Om de zoveel jaar valt de paasdatum van de westerse kerken samen met die van de orthodoxe kerken.
3 jaar geleden
nee , ik woon in belgie en wij hebben de paasvakantie in april
ps goede vraag
een jaar geleden