Het gebruik van specifiek Paaseieren (dus met het paasfeest) is ontstaan in de middeleeuwen. Er was namelijk in de vastentijd (de 40 dagen voor Pasen) een kerkelijk verbod in gesteld op het eten van eieren en vlees. In deze tijd legden de kippen echter heel veel eieren. Om deze eieren langer goed te houden werden ze gekookt en daarna werden ze versierd en met Pasen (vastentijd weer voorbij) opgegeten of cadeau gedaan.

Vroeger verstopten boeren eieren in de akkers, om te proberen op deze manier vruchtbare grond af te dwingen van de goden. Dit gebruik is de voorloper van het verstoppen van de eieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het ei is op grote schaal gebruikt als een symbool van het begin van nieuw leven, net zoals nieuw leven ontstaat uit een ei.

De oude aanhangers van het zoroastrisme beschilderde eieren voor Nowrooz, tijdens de nieuwjaar viering, die valt op de lente-equinox. De Nawrooz traditie bestaat al minstens 2500 jaar.