Een germaanse vruchtbaarheidsgodin, Eastra, half-krankzinnig en soms even bloeddorstig als vrijgevig, vertoonde zich op aarde vaak in de vorm van een haas. Met name als de ‘gekke’ maartse haas in het paarseizoen aan het begin van de lente. Ons verchristende Pasen was oorspronkelijk haar lentefeest. Pasen heet in het Engels ook nog steeds, naar haar, ‘Easter’. Vandaar, stiekem, nog steeds, de (heidense) haas in ons Pasen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (4)

In de protestantse traditie is de paashaas een fictieve haas waarvan aan kinderen wordt verteld dat hij paaseieren brengt op Pasen.

In katholieke regio's (België, Frankrijk, zuiden van Nederlands Limburg) vertelt men de kinderen dat de paaseieren door de paasklokken gebracht worden. De klokken zijn na het luiden tijdens het Gloria van de H. Mis op Witte Donderdag naar Rome vertrokken om er de eieren te halen. Deze klokken hebben de vorm van kerkklokken met vleugeltjes en vliegen door de lucht.

Met de commercialisering van feestperiodes, worden zowel eieren, hazen en klokken in vooral chocoladevorm verkocht

Toegevoegd na 22 seconden:
Zeer veel heidense gebruiken waarmee de terugkeer van de lente gevierd werd, zijn in de gebruiken rond het christelijke Paasfeest overgenomen.

Het ei is het zinnebeeld van het ontkiemende leven in het vroege voorjaar. De haas is een van oorsprong heidens symbool en is altijd een zinnebeeld van vruchtbaarheid geweest.

Vroeger vond men eieren in oude hazenlegers en/of konijnenholen die gelegd worden door verschillende vogelsoorten, vandaar de link met paashaas en eieren. Vroeger was het de tijd dat men het land op ging om te foerageren naar voedsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De paashaas en het gouden eiHeel vroeg in de ochtend, toen de zon nog maar nauwelijks boven de horizon uitkwam, was de paashaas al druk in de weer. Overal was hij de eieren aan het verstoppen, waar straks de kinderen naar zouden komen zoeken.

Hier een ei en daar een ei en nog een ei... Toen hij al zijn eieren verstopt had moest hij het gouden ei nog verstoppen. Maar dat was verborgen onder de aarde en werd bewaakt door de andere hazen. De paashaas riep al zijn hulphazen bijeen: "Hazen kom te voorschijn, laat je eens even zien…". En zo kwam het ene haasje na het andere tevoorschijn en ze riepen elkaar, en wachtten tot ieder er was, zodat ze samen op weg konden gaan om het gouden ei te gaan halen en het te gaan verstoppen. Ze huppelden achter elkaar aan: "Wij halen nu het gouden ei, het gouden, gouden ei...".

Heel zorgvuldig had de paashaas al het zonlicht in het gouden ei bewaard, zodat het kind dat het gouden.....

Lees maar snel verder.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De paashaas is al heel oud en is al eeuwen het symbool van vruchtbaarheid. De paashaas past bij Pasen omdat tijdens dit feest de opstanding wordt gevierd : het nieuwe leven. Omdat Pasen altijd in de lente valt komt daar natuurlijk bij dat in het voorjaar al het leven wat tijdens de winter verdorde en zich schuilhield weer uitloopt en tevoorschijn komt. De haas plant zich razendsnel voort, ook duidelijk een teken van vruchtbaarheid. De eerste verhalen van de paashaas komen uit de 14e eeuw uit Duitsland. Emigranten introduceerden de paashaas in Amerika rond 1700. De paashaas wordt vooral gezien als kindervriend. Wie braaf was kreeg van de paashaas gekleurde eieren die in een door de kinderen zelf gemaakt nestje werden gelegd. De paashaas is nu over een groot deel van de wereld bekend.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier kun je van alles over de paashaas vinden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar pas op, soms gaat er wel eens iets mis: zie afbeelding.