Waarom noemen we de dag van de kruisiging en dood van Jezus 'goede' vrijdag?

Terwijl we denken dat de kruisiging van Jezus een slechte en brutale actie was.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Pasen
2.4K

Antwoorden (4)

Christenen herdenken Goede Vrijdag de verlossing van de zonde en de overwinning op Satan. Daarom is het goed

Toegevoegd na 4 minuten:
Juist door de kruisiging van Jezus heeft Hij de zonde verslagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Zo zit dat. Als zing ik zelf met Patti Smith "Jesus died for somebody's sins, but not mine."
capthavoc
12 jaar geleden
tja da's nou zonde zeg jammer
Goed is hier gebruikt in de betekenis van Heilig.
Sommige betekenissen van woorden veranderen in de loop van de tijd.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat je zomaar wat typt zonder het verhaal te weten..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch klopt het wel Ytje, goed is inderdaad gebruikt in de betekenis van heilig. In het Engelse Oxford woordenboek wordt bijvoorbeeld bij betekenis nummer 8 voor 'good' dit gezegd: "Pious, devout; worthy of approbation from the religious point of view" In het Nederlands is/was goed ook synoniem met vroom / heilig / iets dat waardig is om te vereren etc. dus het antwoord klopt gewoon. Overigen is de religieuze betekenis als in, het is goed omdat Jezus' taak is volbracht, omdat hij Satan overwon etc. ook een gangbare uitleg.
anneliez
12 jaar geleden
Waar maak je uit op dat ik het verhaal niet ken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vraag ik me, zeker gezien het feit dat het antwoord gewoon klopt, dus ook af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben niet met de zin: sommige woorden veranderen in de loop van de tijd.''
In ''mijn'' geloof, geloven we wat de statenbijbel zegt..dit is immers de eerste Nederlandse bijbel.
Dus als er staat: goed, dan is het GOED
Staat er heilig, dan is het HEILIG
Niks anders..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is gewoon een feit dat in een taal zoals de Nederlandse taal woorden na enige tijd een andere betekenis kunnen krijgen, dat is hier ook aan de hand. De Statenvertaling is niet de eerste Nederlandse bijbel overigens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het wel..maar buiten dat om.. Maar stel..sit staat in de bijbel (het staat er in) En Jezus stond voor den stadhouder; en de stadhouder vraagde Hem, zeggende: Zijt Gij de Koning der Joden? En Jezus zeide tot hem: Gij zegt het. Dan zou het volgens jou nu dus zo zijn dat ze zeggen: En Jezus stond voor den burgemeester; en de burgemeester vraagde Hem, zeggende: Zijt Gij de Koning der Joden? En Jezus zeide tot hem: Gij zegt het. NEE Dat is niet zo. Wat ik de bijbel staat IS zo..elk woord, dus ook GOEDE vrijdag..en niet heilige vrijdag. Het is wel zo dat sommige nederlandse woorden veranderen, maar bijbelse woorden zijn niet zomaar nederlandse woorden.
De betekenis van de dood van Jezus en van Goede Vrijdag ligt in het offer dat Jezus volgens de evangeliën heeft gebracht.
Zijn dood wordt in het Nieuwe Testament gezien als een offer.
De offers in het Oude Testament moeten gezien worden als een voorafschaduwing van of vooruitzien naar de dood van Jezus.
De geofferde dieren (vooral de lammeren) wezen er al op dat voor betaling van de schuld bloed nodig is.
Johannes de Doper heeft Jezus aangewezen als het Lam van God.
Door zijn dood heeft Jezus de schuld van de zonde betaald.
Daardoor heeft Jezus ook de satan overwonnen.

Christenen herdenken daarom op Goede Vrijdag de verlossing van de zonde en de overwinning op de satan.

Hoewel dus het lijden en sterven van Jezus centraal staat, spreekt de Kerk toch van 'Goede' Vrijdag, om erop te wijzen dat Jezus zichzelf opgeofferd heeft ter verzoening van de zonden.
Andere bronnen noemen echter dat een verbastering van "Gods vrijdag" heeft geleid tot de naam zoals wij hem nu kennen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat laatste stukje is denk ik volksetymologie. Ik denk dat 'goede' in 'goede vrijdag' dezelfde is als in 'gospel', vroeger, 'god spell', oftewel 'goede boodschap'. 'God' is dus gewoon een oude schrijfwijze van 'goed' en geen verwijzing naar God.
omdat jezus dood is gegaan voor ons (de mens).