Wat is de oorsprong en betekenis van het paasliedje 'ei koerei'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Pasen
29K

Het beste antwoord

Oorsprong:
Drie symbolen spelen steeds weer een rol in de verschillende paasvieringen. Het ei, de haas en het lam. Het ei staat in alle culturen voor het nieuwe leven dat door de schaal heen breekt. De haas staat in veel culturen voor wijsheid en vruchtbaarheid en is vaak ook een vreugdebode die redding brengt. Het dartelende lam is eveneens symbool voor nieuw leven, maar herinnert tegelijkertijd aan de offerlammen die voor het joodse paasfeest in de voorhof van de tempel in Jeruzalem werden geslacht.

Met Pasen laten veel ouders hun kinderen zoeken naar (beschilderde) eieren die verstopt zijn door de paashaas. Maar er zijn (en waren) ook allerlei andere ei-gebruiken. Zo schenkt men elkaar in de Balkan in de Paastijd versierde en beschilderde eieren voor een goed leven. Ook herbergiers gaven elkaar eieren cadeau, zoals in het Vlaamse dorpje Broechem. Ze gaven elkaar drie eieren per persoon. Hiervan komt ook de spreuk: één ei is geen ei, twee ei is een ei, drie ei een paasei (zie ook het lied ‘Ei koer ei’).

Betekenis:
Eén ei is niets: ieder mens heeft de ander nodig. Twee ei is pas de helft van de mens, het zintuigelijke en lichamelijke deel. Drie ei is de drie-eenheid van lichaam, ziel en geest. Dat is het werkelijke paasei: de opstanding uit de dood.
Met Pasen laten we de kinderen zoeken naar de vele beschilderde eieren die verstopt zijn door de paashaas. Eieren zijn het symbool voor het nieuwe leven dat ontstaat uit iets wat ogenschijnlijk dood is. Uit de harde schil komt een zacht levend donzen kuikentje. Een mens kan zich ontwikkelen en nieuwe niet vermoede krachten kunnen zich openbaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ei koerei en de eerbied voor de Matthäus Passion

De zondag voor Pasen is het Palmzondag en tijd voor de grote
schoonmaak. Alles moet voor Pasen op zijn 'paasbest' zijn. Met
name in Rooms-Katholieke streken trekken kinderen op Palmzondag
met een palmpasenstok in optocht door dorpen en steden. De
palmpasenstok is een kruis of stok versierd met vruchten,
snoepgoed, suikereitjes en bovenop een broodhaantje. De stokken
werden gezegend en mee naar huis genomen als bescherming
tegen onheil. Ze zingen liedjes ("Palm palm Pasen, ei koerei, over
ene zondag, krijgen wij een ei, 1 ei is geen ei, twee ei is een
half ei, drie ei is een paasei.") en brengen paaseitjes of andere
Paaspresentjes bij ouden van dagen. In ruil hiervoor krijgen ze
meestal iets lekkers of zelfs geld.