Vrij op goede vrijdag?

Wie zijn allemaal vrij op goede vrijdag? Alleen christelijke scholen of iedereen?

Toegevoegd na 14 minuten:
Stiekem bedoelde ik niet wie allemaal vrij hebben maar welke soort beroepen en welke soort scholen vrij hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Pasen
3.8K

Het beste antwoord

Het is geen officiële vrije dag meer. De school bepaald zelf (afhankelijk van het aantal vrije dagen) of ze wel of geen vrij geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Dit is niet een "echte" vraag
Maar om het gezellig te houden ja iedereen bijna heeft vrij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is het dan wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
??? Als ik genoeg punten had deed ik -1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha ik ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo is het geen echte vraag? En waarom heb ik dan geen vrij?!?!?
Wij niett :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste christelijk lyceum haarlem wel! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij ons moet iedereen gewoon naar school, dat is nieuw sinds vorig jaar dat dat gewoon een lesdag wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ambtenaren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ik werk al 33 jaar op goede vrijdag en nog nooit vrij gehad.
Misschien de verkeerde baas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen ambtenaar maar wel vrij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je vrij bent of niet is geheel afhankelijk van je werkgever. Aangezien het geen officieel erkende feestdag is mag elke werkgever zelf bepalen of er gewerkt wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken niemand die dan vrij heeft. Zelf werk ik ook gewoon. Ik heb op Goede Vrijdag nog nooit vrij gehad. Logisch, want het is ook helemaal geen feestdag.
13 jaar geleden
Ook ambtenaren werken hoor! Ik ben er eentje ;-) Volgens mij bepaald idd elke werkgever voor zich. Bij ons hebben ze een paar jaar terug besloten elke 5 mei betaald verlof te geven, in plaats van Goede Vrijdag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ambtenaren en scholen zijn vrij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier zijn alleen de basisscholen vrij, middelbare scholen niet. Vanuit mijn vak weet ik verder dat huisartsen en apotheken gewoon werken morgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op 22 april 2011 is het Goede Vrijdag. Zowel lagere als hogere scholen, overheidsinstellingen en gemeente- en provinciehuizen zijn gesloten.
En naar ik begrijp niet alle scholen.
Maar hoe zit het nou ook al weer? Is Goede Vrijdag een verplichte vrije dag of niet?

Verlof op feestdagen is niet wettelijk geregeld. Of een werkgever verplicht is op een feestdag vrijaf te geven hangt in de eerste plaats af van de afspraken die tussen werkgever en werknemer zijn gemaakt en van de afspraken die daarover in de cao zijn gemaakt.

Het antwoord is: nee, geen verplichte vrije dag: je bent als ondernemer niet verplicht op Goede Vrijdag je onderneming te sluiten of je werknemers vrij te geven. Goede Vrijdag - waarop de dag dat Jezus werd gekruisigd wordt herdacht - is alleen een verplichte vrije dag voor sectoren waarin ambtenaren werkzaam zijn zoals scholen en gemeentehuizen. Daarom zijn winkels, zakelijke dienstverleners en ook banken over het algemeen gewoon open. Ook de effectenbeurzen sluiten niet.

Voor het Midden en Kleinbedrijf geldt:
Wel wordt de koopavond in gemeenten waarin deze op vrijdag wordt gehouden, opgeschort. Je hoeft op deze dag dus niet langer dan 18:00 open te blijven. Sterker nog, door de Winkeltijdenwet ben je als ondernemer verplicht om vanaf 19:00 uur je winkel te sluiten. Tweede Paasdag - de maandag na Goede Vrijdag - is wél een verplichte vrije dag.