Wie heeft Jezus vermoord?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Pasen
18K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wie heeft Boromir vermoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er maar net aan, of je erin gelooft...

Antwoorden (13)

daar zijn verschillende antwoorden op.
degene die hem uiteindelijk aan het kruis hingen waren de romeinen. maar je zou bijvoorbeeld judas ook als moordenaar kunnen zien aangezien hij jezus verraadde aan de romeinen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mens, de mensen ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beetje vaag..
Jezus is niet vermoord maar terechtgesteld.

Toegevoegd na 2 minuten:
Door de Joden (onterecht uiteraard) veroordeeld, door de Romeinen terechtgesteld.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt iemand aan het kruis nagelen toch niet echt alleen veroordelen noemen. dat is gewoon executie
rose
13 jaar geleden
Er staat dan ook 'terechtgesteld', wat neerkomt op executie van een straf.
rose
13 jaar geleden
Kruisiging was indertijd een gangbare methode om een terdoodveroordeelde te executeren.
rose
13 jaar geleden
Als een terdoodveroordeelde wordt geexecuteerd, dan heet dat geen moord, dan is dat niet hetzelfde als vermoorden. Niet elke vorm van doden heet vermoorden.
Romeinse soldaten die handelden in opdracht van joodse religieuze leiders uit Jezus tijd.
Jezus bad voor die Romeinse soldaten: „Vader, vergeef hun, want zij weten niet wat zij doen.”
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"'t En zijn de Joden niet, heer Jesu, die U kruisten... "
Beginregel van een gedicht van Revius. Hij bedoelt hiermee dat Jezus aan het kruis ging om de zonden van de mensen, dus dat het eigenlijk die mensen zijn die hem dit hebben aangedaan.

Maar in technische zin zou je kunnen zeggen:
de soldaten, die het werk deden (maar ja, die moesten gewoon hun werk doen)
Pilatus, die te slap was om goed recht te spreken.
De Joden, die Jezus niet hoefden en hem daarom liever dood zagen.

In geval van een juridische beoordeling, denk ik dat Pilatus het meest fout was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigvenlijk zijn wij het die Jezus hebben vermoord .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezus werd door ons toedoen toch vermoord, wij met zijn allen, en dan bedoel ik dan onze voorouders, hebben er de hand in gehad, dat Zijn leven op die manier eindigde, of niet soms ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies Johnny222, zo zie ik het ook! Wij, ...de mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had er niks mee te maken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naar deze waar Nettuh het over heeft wanneer hij het over "het volk" (ons allemaal dus, ook al wonen wij niet in Jeruzalem) dat Jezus heeft vermoord, door de andere (Barabas) aan te wijzen om te worden vrij gelaten. Bekijk het eens door die "bril"!!!
Jezus is veroordeeld door het volk van Jeruzalem. De Romeinse prefect Pilatus gaf het volk de keuze om of de moordenaar Barabas vrij te laten of Jezus. Het volk heeft toen voor Barabas gekozen en daarmee Jezus veroordeeld tot het kruis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk spreken de katholieke niet van "vermoord" want in onze belevenis heeft Jezus zichzelf opgeofferd ter verzoening van de zonden.

Wie heeft Jezus vermoord:
Heel vroeg in de morgen komen de hogepriesters, oudsten en het hele Sanhedrin bij elkaar. Besloten wordt om Jezus ter dood te brengen. Hij wordt geboeid en naar de stadhouder Pilatus gebracht. Die weet zich niet goed raad met de situatie, bedenkt dan dat Jezus oorspronkelijk uit Galilea komt en daardoor onder het recht van Herodes valt. Deze blijkt in de stad te zijn, waarop Jezus naar Herodes gestuurd wordt.

Herodes drijft de spot met Jezus; hij geeft hem een mantel en stuurt hem als een "nepkoning" terug naar Pilatus. Deze probeert Jezus vrij te laten, door het volk te laten kiezen tussen een moordenaar en Jezus. Het volk heeft echter liever de moordenaar vrij. Pilatus laat Jezus geselen. Romeinse soldaten nemen hem mee naar de binnenplaats van het gerechtsgebouw, zetten een doornenkroon op zijn hoofd en doen hem een purperen mantel om. Ze lachen hem uit en slaan hem op zijn hoofd. Pilatus laat hierop Jezus aan het volk zien, maar het wordt niet voldoende geacht; "kruisig hem". Uiteindelijk geeft Pilatus toe aan de wens van het volk en 'wast zijn handen in onschuld'.

Tussen acht en negen uur 's ochtends wordt Jezus gekruisigd, tussen twee criminelen. Drie uur later wordt het donker in heel Israël, tot drie uur 's middags. Dan sterft Jezus. De aarde schudt, het voorhangsel in de tempel scheurt van boven naar beneden en enkele doden staan op.

Tegen de avond gaat Jozef van Arimathea naar Pilatus en vraagt toestemming om Jezus te begraven. Hij wordt in een graf gelegd, dicht bij Golgotha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mensen die hem hate hun wilde jezus kruizigen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De toenmalige Europese bezettingsmacht in Israel, met instemming van de locale clerus.
13 jaar geleden
hij ging dood door de gene die hem verradde door de gene die hem veroordeelde en door de gene die hem op hing
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanuit de islaam is Jezus (vrede zij met hem) niet vermoord, maar is Judas met de gelijkenis van Jezus (vrede zij met hem) aan het kruis geslagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overlevering vertelt dat Judas Jezus verraden heeft en Pontius Pilatus geoordeeld heeft dat Jezus gekruisigd moet worden.

Dofa