hoe komt het dat pasen zo laat valt dit jaar?

Ik hoor mensen wel eens zeggen dat bepaalde datums(feestdagen enz) laat vallen dit jaar. Maar hoe komt dat nou? waarom is bv: carnaval altijd op een andere datum?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Pasen
2K

Het beste antwoord

Dat komt door de maan. Pasen wordt gevierd op de eerste zondag na de eerste volle maan in de lente.
Als het voor het begin van de lente volle maan is geweest, is pasen laat omdat je op de volgende volle maan moet wachten.
Als het volle maan is net na het begin van de lente, valt pasen vroeg.

Voor de exacte berekening, zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Paas-_en_pinksterdatum