Wat voor betekenis heeft de piek in een kerstboom?

Sommigen zeggen dat een kerstboom niet af is als de piek er niet opzit. Ook in verhalen en films zie je de piek vrijwel altijd terug. Wat voor betekenis heeft de piek in een kerstboom?

3 jaar geleden
in: Kerst
5K

Antwoorden (1)

Het is niet precies duidelijk wat de herkomst van de piek is. Volgens sommige bronnen verwijst de piek naar de Ster der Wijzen of een geabstraheerde weergave daarvan. Volgens een andere theorie zou de piek een gespieste appel zijn (vergelijk de vorm van de piek), daar appels van oudsher een versiering waren van de Germaanse boom op het Joelfeest, het Germaanse Zonnewendefeest.
Er zijn ook mensen die zeggen dat de vorm van onze piek helemaal geen speciale betekenis heeft. De vorm van de piek zou zijn bedacht na de uitvinding van een nieuwe glasblaastechniek. Met de oude techniek konden alleen ronde ballen worden geblazen, maar na de nieuwe uitvinding konden ook bijzondere vormen worden gemaakt. Onze piek zou in deze tijd door de glasblazers zijn bedacht.