Hoelang blijft een kerstboom met kluit goed?

Sinterklaas is net voorbij en ik wil daarom deze week een echte kerstboom gaan halen en neerzetten. Hoelang kan ik zo'n kerstboom laten staan als ik hem 2x per week water geef? Het gaat om een fijnspar met kluit.

3 jaar geleden
in: Kerst
3.7K
Inekez1
3 jaar geleden
Tips om de boom lang mooi te houden:
- neem een niet te grote boom
- zorg voor een volle kluit, waar ook nog voldoende fijne worteltjes aan zitten
- goed in een bak grond zetten, geen lucht rond de fijne worteltjes
- voldoende water geven, maar de boom moet niet in een laag modder komen te staan. Een dubbele bak waar het overtollige water onderuit kan lekken is het beste. Zoals je dat ook bij kamerplanten doet.
- laat de boom acclimatiseren als het buiten koud is. Dus niet rechtstreeks van 2 graden buiten naar een woonkamer van 20 graden. Zet de boom eerst een dag in de schuur of bijkeuken. Ook weer laten wennen aan de lagere temperatuur als ie terug naar buiten gaat.
- zet de boom niet te dicht bij een verwarming. Door de stralingswarmte kan de boom alsnog veel naalden laten vallen, ondanks voldoende water.
- overweeg een andere soort spar, de fijnspar verliest sneller naalden dan bijvoorbeeld de Nordmann.

Het beste antwoord

Minstens twee maanden. Als je boom in januari in een tuin plant, nog veel langer.
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zorg dan dat de kerstboom in een emmer of pot staat die bij de maat van de boom past. Snijd zeker niets van de kluit af, de buitenste laag van de stam neemt het meeste water op.
Ook is het natuurlijk belangrijk dat je ‘m elke dag water geeft. Dat lijkt een logisch, maar toch is dit een van de belangrijkste dingen om je boom in leven te houden.
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Nuttige informatie, maar wat is het antwoord op de vraag?