Ik vroeg mij af wat de betekenis van een kerstkrans, al dan niet verlicht, aan een voordeur betekent?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Kerst
4.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank voor uw toelichting.

Antwoorden (2)

Voor christenen staat een kerstkrans symbool voor het lijden van Jezus en zijn uiteindelijke opstanding uit de dood. Zo zou de krans de doornen van de kroon van Jezus weerspiegelen, en zijn de rode besjes druppels bloed.

De meeste mensen die tegenwoordig een kerstkrans ophangen hebben hier echter heel andere associaties mee. Sommige mensen zien de kerstkrans als een symbool van geluk of als een manier om hun creativiteit te uiten.
- - -
De oorsprong ligt vermoedelijk al in de Oudheid en komt van de lauwerkrans die de Grieken en de Romeinen gebruikten. De winnaar van een sportwedstrijd of de Olympische Spelen kon na het ontvangen van de lauwerkrans op zijn lauweren rusten. Hij had gefloreerd en eeuwige roem verworven.

Ook de Germanen gebruikten symbolen en versieringen die leken op de kerstkrans zoals wij die nu kennen. In december maakten zij zonnewielen - kransen met takken - waarmee ze het nieuwe voorjaar begroetten.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ (staat op de website/ huis-tuin-feestje)
rode besjes aan de krans symbool voor druppels bloed, nooit aan gedacht als ik naar de Bergthee plant in de tuin kijk)
Reddie
5 jaar geleden
Sorry Amadea, maar Libelle is niet echt een betrouwbare bron.
En in dit geval kletsen ze uit hun nek.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Reddie, Ann Meloen heeft het ook in diverse bronnen op Internet gelezen.
http://ann.meloen.eu/2013/01/03/traditie-van-een-kerstkrans/
LeonardN
5 jaar geleden
@Reddie
Het is in eerste instantie niet zo relevant of een bron betrouwbaar is of niet. Pas als jij met een ander verhaal aan komt met een andere bron wordt het interessant welk bron van hogere waarde is. "En in dit geval kletsen ze uit hun nek."
Prima, maar waar blijkt dat dan uit? Kan jij ons van informatie voorzien die het tegendeel bewijst of op zijn minst een heel ander plaatje schetst? Hoe kan jij laten zien dat jouw reactie valide is? Overigens laat historiek.net ongeveer hetzelfde verhaal zien.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord!
Goed beschreven vanuit verschillende invalshoeken.
Weer wat geleerd!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"Voor christenen staat een kerstkrans symbool voor het lijden van Jezus en zijn uiteindelijke opstanding uit de dood. Zo zou de krans de doornen van de kroon van Jezus weerspiegelen, en zijn de rode besjes druppels bloed." Heeft eigenlijk "geen" betekenis voor christenen, het is een katholiek gebruik.
In je bron Historiek staat hetvolgende:
" In de Middeleeuwen nam het christendom de symboliek van de ronde krans over en verbond de kerstkrans met het Kerstfeest. De hulstbladeren met de rode bolletjes zouden symbool staan voor Jezus (groen) en diens bloed (rood). Het was gebruikelijk dat de kerstkrans niet meer dan twaalf dagen aan de deur bevestigd mocht blijven. De krans zou – zo geloofde men – bescherming bieden tegen boze geesten en demonen. Die zouden jouw deur voorbijgaan als ze de krans zagen." Als je het woord christendom vervangt door RKK dan zijn we er.
Christenen zijn niet bijgelovig.
verder een + voor je antw.
Voor mensen die kerst vieren en niet zo zeer naar de kerstmis gaan (of -dienst) is het behalve de kerstboom, de kerststal plus de verlichte ster in het raam ook een versiering die de kerstsfeer ten goede komt. (Tegenwoordig ook nog het sneeuw-dorp op de kast )
Een kerstkrans aan de deur geeft aan dat hier kerst gevierd wordt.