Waarom valt Pasen en Pinksteren altijd op zondag en maandag maar de kerst valt altijd op verschillende dagen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Kerst
11.9K

Antwoorden (3)

Pasen en Pinksteren vallen per definitie op zondag (en maandag) omdat hun datum ontleend is aan de maanstand. Eerste paasdag is officieel 'de eerste zondag na de eerste volle maan na de lente-equinox.' De lente-equinox, het tijdstip dat de zon loodrecht boven de evenaar staat en de lengte van dag en nacht ongeveer gelijk zijn, valt rond 20 of 21 maart. Pasen kan dus alleen vallen tussen 22 maart en 25 april. Pinksteren is de zevende zondag na Pasen, dus ook per definitie een zondag. Bij kerst staat alleen de datum vast (25 december), dus dat kan elk jaarop een andere dag zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kerstmis valt altijd op 25 december. Pasen valt altijd op de eerst zondag na de eerste volle maan in de lente. Hemelvaartsdag valt altijd 40 dagen na Pasen en 10 dagen daarna is het altijd Pinksteren. Zo zijn die Heilige dagen nu eenmaal vastgesteld.
6 jaar geleden
In Groot-Brittannië en de meeste landen van het Gemenebest, komt een extra vrije dag als Kerstmis op een zondag valt.
4 maanden geleden