Waarom ging het niet voortdurend mis, toen men in vroegere tijden ware kaarsen in de kerstboom liet branden?

Via overlevenden uit eerdere eeuwen en tekenfilms heb ik vernomen dat het ooit gebruikelijk was om de kerstboom te versieren met brandende kaarsen? Is dit waar? En zo ja; ging het vaak mis?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Kerst
5.3K
ronron1212
6 jaar geleden
Ja mijn ouders hadden ook echte kaarsen in de boom. Die werden 's avonds aangestoken en daar werd goed op gelet. Er gebeurde bij mensen wel eens ongelukken maar dat aantal veel erg mee.
LeonardN
6 jaar geleden
Ik denk dat dat ook een tijd was waar men zich meer van gevaren bewust was, nu lijkt iedereen te denken dat ze onraakbaar zijn geworden. (Smartphonegebruik op de fiets). Er zal vast weleens een boom met huis en al de fik in zijn gegaan, maar dat zal ook weleens met een reguliere kaars gebeuren.
ronron1212
6 jaar geleden
Dat gebeurde wel eens maar dat was zelden.
Ritsuka
6 jaar geleden
Als de boom goed water krijgt vliegt deze niet snel in de brand. Een uitgedroogde kerstboom in de woonkamer is een brandgevaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Joostbakker96, dit onderwerp is in het weekend uitgebreid door een groep ouderen besproken.
Een Kerstboom met echte kaarsjes in een knijpertje. Nota bene nog vaak van die slappe gedraaide kaarsjes, die als een puddinkje in elkaar zakte. Boom mocht niet op de tocht staan. Er gebeurde zelden iets. Er stond wel een emmertje met zand klaar met een vochtige dweil erin. Het was een kwestie van nadenken en opletten. Als de kaarsje aangestoken waren zat er altijd iemand bij, de boom stond nooit alleen brandend in de kamer.
Er zijn veel verschillende herinneringen.
http://www.tremele.nl/Feest/kerstmis%20vroeger/kerstmisvroeger.htm
ronron1212
6 jaar geleden
@JoanDArc een prima antwoord maak dat er ook van want het klopt heb het zelf nog meegemaakt
LeonardN
6 jaar geleden
In huidige tijden met de huidige mentaliteit is het af te raden (of als je wat ouder en minder oplettend/vlot bent):
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/huis-brandt-af-door-kerstboomkaarsjes
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/twee-doden-door-kerstboombrand-duitsland
Zeker omdat elektrisch licht prima is, hoewel ik me kan voorstellen dat echte kaarsen een hele mooie sfeer geeft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@JoanDArc Helaas was ik dit weekend nog niet op de hoogte van deze discussiegroep. Waar kan ik hen vinden?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Joostbakker96, Dat was op de Rechtbank, daar was een soort samenscholing van ouderen in verband met 'een zaak'. Er stond een grote boom met elektrische lichtjes, de aanleiding om over bomen met kaarsjes te discussiëren. Allemaal hadden zij in hun jeugd (enkelen van hen nu nog) een boom met echte kaarsjes, geen van deze aanwezigen had ooit een kerstboombrand meegemaakt. Hun ervaringen en diverse meningen waren zeer interessant.
Behalve de verschillende modieuze meningen over opvoeden was één mening universeel: opletten en erbij blijven.

Antwoorden (2)

Men moest gewoon voorzichtig zijn.
Maar het ging inderdaad meer dan eens mis.

Toegevoegd na 3 minuten:
Tot in de jaren vijftig van de 20e eeuw werd kerstboomverlichting over het algemeen uitgevoerd met kaarsjes in kaarsenhoudertjes die op de kerstboomtakken waren geklemd. Vanwege brandgevaar stond er vaak een emmer bluswater of zand naast de kerstboom. In sommige huishoudens was dit tot in de jaren zeventig (of zelfs nog later) gebruikelijk en thans worden ze nog steeds verkocht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In verhouding met het aantal bomen met kaarsjes en de soms kleine kamers ging het zelden mis.
Ja, echte kerstboomkaarsjes, ze zijn er nog
http://www.deverguldekaars.nl/kerstboomkaarsjes-c-95
Ivana
6 jaar geleden
En als kind had je meer respect voor de waarschuwingen van je ouders. :)
De kaarsen werden door een van beide ouders in de klemmetjes gestoken en er werd goed opgelet dat ze niet precies onder een erboven hangend takje zaten. Alles ging in die tijd rustiger en met meer "eerbied".
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
precies, heel herkenbaar!
de kaarsjes mochten ook maar heel even aan en dan samen kerstliedjes zingen! met de handjes op de rug!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oh leuk, echte witte kaarsjes, ze bestaan nog! Wat enig en je schrijft over knijpertjes, precies. :)
Jeugdherinneringen, nee het is nooit fout gegaan, emmer water naast de boom en aan de andere kant het kerststalletje. Zo was het in wit groen en rood, de kleuren van Kerst!
Joan, bedankt voor de leuke bronnen, straks verder lezen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De kaarsjes waren niet slechts tot in de jaren '50 in gebruik Ozewiezewozewiezewallakristallix, nee, er zijn mensen die nooit aan de 'electrieke' wilden gaan :) zo'n gemis aan sfeer, wel veiliger. Kunnen de elektrische lampjes niet in brand vliegen?
Dat het niet veel vaker misging was voornamelijk te danken aan het feit dat de kaarsenhoudertjes met de kaarsen zover mogelijk naar het uiteinde van hun tak werden bevestigd, zodat de erboven liggende kortere takken buiten het bereik van een rustig brandend vlammetje bleven, maar helaas, als er er langdurigere luchtstroom uit een constante richting op gericht was, de hitte WEL, aan de kant waar de wind opstond, werd afgebogen zodat die de bovenliggende takken bereikte met alle nare gevolgen van dien